Afgelopen donderdag heb ik een volk uit een spaarkast overgezet naar een toplattenkast. Met succes.
De raampjes zette ik, na het afslaan, ondersteboven in een bankschroef. De draden werden met een stevige schaar doorgeknipt zodat ik het raat aan de zij,- en onderlatten kon lossnijden. Vervolgens knipte ik met een betonschaar de zijlatten van de bovenlat zodat het raat nu los kwam te staan. Met een gekarteld mes heb ik het raat iets bij gesneden zodat het raat vrij kon hangen in de toplattenkast. Deze stond nu op de plaats waar de spaarkast had gestaan.
Nu zette ik de bovenlat gecentreerd op een toplat waarbij ik het raat tegen een doos aanzette om het te ondersteunen, anders zou die zomaar kunnen breken. Ik heb de bovenlat met raat met twee schroefjes op de toplat geschroefd waarna ik deze kon oppakken en in de nieuwe kast kon hangen. Op deze manier kon alle ramen met broed en ramen die voor een kwart verzegeld voer zonder problemen overhangen. Alleen de ramen met meer dan 50% verzegeld voer waren te zwaar en braken van de toplat af. Ik heb de honing uit laten lekken zodat ik die via een voerbak weer terug kon geven aan het volk.
De eerste avond moest ik een kluitje bijen de weg naar de vliegopeningen helpen vinden. De volgende dag leek alles weer normaal
Spaarkast met succes overgezet naar toplattenkast
-
- Contacteer: