Ik heb sinds één volle week m'n bijenkast, met een niet al te groot volk Carnicas. Ik ben volledig nieuw met imkeren, ben wel bezig met cursus maar toch enkele vragen waar ik niet direct antwoord op weet.
Ik heb gezien dat de mieren ondertussen m'n bijenkast ontdekt hebben...Als ik de bodemschuif controleer zie ik er ook enkele zwarte kleine mieren op kruipen. Maar vooral op de bodem rond de kast zie ik er toch redelijk veel rond kruipen.
Kan dit veel kwaad? Hoe kan ik ze verjagen? Ik heb gelezen door munt aan te planten...Klopt dit?
Ik heb bij de kastcontrole ook een oorworm of 2 gezien...Wat doe ik hiermee?
Verder heb ik vorige week op aanraden van de imker waar ik m'n volk opgehaald heb, direct een 2de broedkamer geplaatst en deze opgevuld met een aantal vulblokken. Deze mochten gemaakt zijn uit piepschuim. Nu zie ik op de bodemschuif dat de bijen dit precies aanvreten. Kan dit geen kwaad?
Dan m'n voorlopig laatste vraag

Deze liggen echter op ongeveer 50 cm van de kast...Ik zag er effectief een bij een dode meenemen, en ze verloor hoogte waardoor ze op de grond terechtkwam. Ze liet de bij dan liggen om terug weg te vliegen.
alvast bedankt