Ik wilde graag een aantal bevruchtingskastjes aanschaffen en heb verschillende soorten kastjes bekeken. Graag zou ik horen wat jullie ervaringen zijn met de verschillende soorten kastjes zoals Kieler, Swienty, Segeberger of Apidea. Apideas zien er goed uit maar zijn wel aan de prijs. Is het materiaal degelijker? Hoe zijn deze kastjes in vergelijking met de andere? welke kastjes werken prettig en waarom?
Alvast bedankt!
Ervaringen met verschillende soorten bevruchtingskastjes
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 40
- Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
- Contacteer:
Re: Ervaringen met verschillende soorten bevruchtingskastjes
Wel het hangt er van af wat je ermee wil doen. Is het puur de bedoeling om massaal koninginnen te kweken of om voor jezelf juist enkele jonge moeren op te kweken? Is het de bedoeling dat je de koninginnen bij je thuis laat bevruchten of wil je ermee naar paringstanden gaan? Indien op beide vragen telkens het eerste antwoord geldt, dan is een klein kastje ok. Zelf heb ik enkele Kielers staan voor in het geval ik bij een teeltvolk toevallig wat mooie zwermdoppen kan uitsnijden, deze moeren mogen dan thuis op bevruchting en geven aangename F1's voor productiekasten. Echter, voor het bekomen van reinteeltmoeren maak ik gebruik van drieramers daar kleine kastjes in Chimay niet zo succesvol zijn (lang slecht weer = uithongering; lang goed weer = volledig volgestoken met honing waardoor moer niet kan leggen).
Zowiezo een nadeel aan de kleine kastjes die je opnoemt is wel dat ze te klein zijn om de legkwaliteit van de jonge moer te beoordelen, daarvoor is het beter een drieramer of een miniplus te gebruiken. Al moeten er in die laatsten dan natuurlijk weer meer bijen gedaan worden.
Groeten,
Dylan
Zowiezo een nadeel aan de kleine kastjes die je opnoemt is wel dat ze te klein zijn om de legkwaliteit van de jonge moer te beoordelen, daarvoor is het beter een drieramer of een miniplus te gebruiken. Al moeten er in die laatsten dan natuurlijk weer meer bijen gedaan worden.
Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hi,
In het blad bijenhouden zijn een aantal jaren geleden artikelen verschenen over verschillende kastjes. Deze artikelen kun je online inzien. Ik denk dat het de moeite is om ze eens te lezen voordat je iets koopt.
Groeten,
Tieme
In het blad bijenhouden zijn een aantal jaren geleden artikelen verschenen over verschillende kastjes. Deze artikelen kun je online inzien. Ik denk dat het de moeite is om ze eens te lezen voordat je iets koopt.
Groeten,
Tieme
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
omdat ik het niet eenvoudig kon vinden en wellicht ook ter informatie voor anderen. Over Apideas: http://edepot.wur.nl/49653
over Kirchainers: http://edepot.wur.nl/49646
over Kirchainers: http://edepot.wur.nl/49646
Laatst gewijzigd door TvdB op vr 06 jun 2014, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Er is geloof ik in die jaargang ook over de andere typen kastjes geschreven. Dus je had het gevonden.