flauwvallen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

flauwvallen

Bericht door semar »

dit jaar een aantal mooie jonge moertjes gekweekt,

echter lijken die een vreemde verdedigeng/aandoening te hebben.
bij 2 van de moeren al meegemaakt dat zodra je ze stoort en wat rook geeft de moeren zicht van de ramen
laten vallen en dan zielig op de boden net doen of ze gewond zijn (wat versuft en rondspartelen),
de volgende dag zijn ze weer gewoon aan het werk.
nu is dit niet zo erg in een miniplus maar erg lastig in een groot volk.
heb dit gedrag van moertjes maar een keer eerder gezien,
dat was ook een pracht moet die elke keer dat geintje flikte.

moet dit maar in gedachten houden als ze in groote volken zitten :think:

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Dylan Elen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Contacteer:

Re: flauwvallen

Bericht door Dylan Elen »

Indien ze echt flauwvallen gaat het misschien om katalepsie, zie http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... epsie.html

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

He,Dylan leuk artikel.
Petro
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

het lijkt erop, alleen had ik de moertjes nog niet aangeraakt of in de clips vanger, en ze bewogen nog flauwtjes,
maar wel zo dat je meteen denkt aan een verwonding.

een moertje was echt versuft haar zuster liet zich vallen en gedroeg zich net zo.
toen ik die oppakte en op de toplat zetten probeerde ze weg te vliegen (met de hand erover heb ik dat net kunnen voorkomen).
het lijkt dat deze serie moertjes dit laten vallen en dood spelen als een manier gebruiken om de verstoring te voorkomen (aktieve verdediging).
Zoals gezegt eerder een moer gehad die dat gedrag vertoonde als het haar te dol werdt met de inspecties,
maar die liep aktiev over de bodem heen en weer tot de kast weer dichtging
en die heeft toch een paar jaar dioenst gedaan, maar het was ERG lastig als je madame nodig had voor de geplande ingreep.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps het zijn natuurlijkerg erg jonge moertjes net 3 weken aan de leg,
dus mogelijk groeien ze eroverheen, net zoals het dubbel belegen van cellen wat somige jonge moeren doen.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Semar, je zegt dat je meteen aan een verwonding denkt als je ze met de clipsvanger vangt.
Is die van metaal of van plastic ? Ik heb er een van metaal, 'n 'antieke'. Ik gebruik hem zelden omdat ik al
meerdere keren meegemaakt heb dat het net goed ging en net niet goed bij het pickuppen of oppakken
van de koninginnen.
Wel kunnen ze 'n stootje verdragen. Herinner je nog dat je me moed insprak toen ik een leggende moer een flinke
deuk in haar borst bezorgde. Ze heeft het overleefd en prima gedaan. Ik houd haar nog een jaar aan, en misschien nog
langer. Ik zal je binnenkort nog melden of ze de deuk nog heeft.

Nu nog even wat over het bijzonder gedrag van jouw jonge koninginnen.
Er zijn insecten die zich eventjes voor dood houden als ze zich bedreigd voelen. Iedereen heeft dat wel eens bij
Lieveheersbeestjes gezien en andere keversoorten. Misschien moet je dit gedrag zien als een vorm van zich voor
schijndood houden, Vijanden reageren meestal alleen op bewegende prooien. :be4: B3

P.S. Nog iets over METALEN clipsvangers. Vorige week had ik mijn clipsvanger met een koningin er in op
het dashbord van de auto gelegd. Na een half uur was de aarde dusdanig gedraaid dat de clipsvanger in de zon
was komen te liggen. Hij was zó heet geworden dat de koningin geroosterd werd; dood.
Geef mij maar van de Hair Essantials de kunststof wonderrollers. Die waren vanavond te zien in de quiz voor Cordiad met vitale
100-jarige mensen in de eerste ronde waarin 3 dames bij de kapster zaten. De presentator André van Duin liet de
centennials raden wie van de drie dames gewatergolfd werd. Binnenkort kun je over wonderrollers
die ik als kluisjes gebruik, 'n anecdote lezen.
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

beetree,

nee, vroeger wel een metalen clips gehad, maar die heb ik gestoten waardoor de tralies verbogen dus weggegooid,
een later plastic model heb ik gesloot door er op te staan :oops:
nu heb ik weer een plastic model, nee nog nooit een moer mee beschadigd
(ruim overheen zetten en langzaam sluiten zodat madame haar potjes kan intreken :wink:
Ik was bang dat ik haar tussen de afstandsblokjes en de kast, of tussen de raten had bekneld.

je ziet dit gedrag zo weinig dat ik het even melde, de jonge moer haald dat truukje nu niet meer uit.
in het verleden 1 moer gehad die de vervelende gewoonte had zich te laten vallen zodra de 'baas'
in de kast bezig was, heeft me verschillende keren even in paniek gebracht door onvindbaar op de bodem rond te lopen,
(na aan paar keer boud je er rekening mee) wat erg lastig kan zijn bij afleggers maken etc,
voor de rest een prima moer die een paar jaar heeft dienstgedaan.

als overlevingsstrategie is het natuurlijk wel werkzaam,
boem je laat je vallen en dan moet de aanvaller zich eerst door de raten en bijen heenworstelen voor de aanvaller bij de moer komt.
zij deed dit telkens als je bezig was.
de jonge moer uit de melding mischien alleen in haar nerveuze beging periode?
ik heb het kasje meermalen opengehad en nu gaat ze braaf door met leggen,
de eerste keer had ze wel gesloten broed maar haar eerste dochters waren nog niet geboren.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps, :shhh: niet aan de andere moeren vertellen!
Plaats reactie