Op 13 mei heb ik een geschepte zwerm op een BK gezet en 2 weken later de HK erop.
Op 27 mei zag ik dat de dames de kale kunstraten al goed uitgebouwd hadden en ook al verzegelde honing in de BK hadden.
Afgelopen vrijdag de honing uit de HK gehaald: totaal 4,5 kg. op 5 ramen; ik heb er ongeveer 2,5 kg. in laten zitten voor hun eigen gebruik.
Ik vind het mooi om te zien dat de bijen (gewoon "wildwest""soort) in 8 weken tijd hun hele huis op orde hebben gebracht door het uitbouwen van een HK en een BK en dan ook nog 7 kg. honing (bloemen/lavendel/linde) naar huis gesleept hebben.
De honingramen zagen er maagdelijk wit uit en eigenlijk was het zonde om daar de ontzegelvork in te zetten.
Uit de afgezwermde kast is 4 kg. gehaald, ook daar ongeveer 2 kg. in laten zitten.
Op 4 mei heb ik uit die kast 5,6 kg. voorjaarshoning kunnen halen.
Die honing was duidelijk donkerder van kleur (smaak ook meer heidehoning-achtig) dan de honing die ik gisteren uit deze kast geslingerd heb.
Als je de potjes naast elkaar zet zie je duidelijk het kleurverschil.
Het drachtgebied is grotendeels biologisch landbouwgebied.
zwerm en honingoogst
- Imkerij Witharen
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 19
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: zwerm en honingoogst
Geweldig Martin!
Zo'n zwerm is een super-gebalanceerd iets. Een kunstzwerm is bijna altijd minder in aanloop.
Zo kun je toch heel wat moois zien groeien.
Jannes
Zo'n zwerm is een super-gebalanceerd iets. Een kunstzwerm is bijna altijd minder in aanloop.
Zo kun je toch heel wat moois zien groeien.
Jannes
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: zwerm en honingoogst
Behalve als je de kunstzwerm verplaatst dit doe ik altijd!Imkerij Witharen schreef:Geweldig Martin!
[.....]Een kunstzwerm is bijna altijd minder in aanloop.
Jannes
En ja dit jaar kon ik bij de vroege kunstzwermvolken ook een Hk opzetten die voor de helft werden gevuld!
!Hans.