Leggende moer in Apidea, en dan?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Leggende moer in Apidea, en dan?

Bericht door Bart de Coo »

Besten,

Onlangs voor het eerst van mijn leven een Apideakastje gebruikt. Ik vind het een raar ding. Achterin moet je het volproppen met suikerdeeg, maar daar raken bijen in verkleefd natuurlijk. En wat moet je doen als het bakje is leeggevreten? Hoe moet ik ze dan voeren? Geen idee.

Enfin, ik heb er dus nu een leggend buckfast F1-moertje in zitten. Die moet voor de winter in een groot volk zitten. Een mooie methode vind ik altijd om in een prutvolk de moer te vermoorden, na een dagje of 9 de doppen te breken en dan de moer in een kooitje met een prop suikerdeeg erin te hangen. Misschien heb je een beter idee?

Maar dan? Dan zit ik opgescheept met drie Apidearaampjes met raat en broed en bijen. Wat doen jullie daarmee? Weggooien? Best zonde als je veel van die kastjes hebt. Misschien kun je die raampjes bovenop een volk zetten en latten uitlopen? (Dekplank, voergat open, lege honingbak erop, Apidearaampjes schuin tegen de wand zetten.)

Ik laat mij graag bijschijnen! Bedankt alvast!

Bart
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Leggende moer in Apidea, en dan?

Bericht door semar »

wat ik doe met bevruchtingskastjes.

als de moer eruit is op een krantje op het voergat boven op de honingbak.
na een paar uur zijn ze verenigd.

na negen dagen doppen in het mninikastje breken en wachten tot het broed is uitgelopen,
dan schud je de bijen van de raatjes en berg je het nu uitgelopen kastje op tot volgend jaar.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Kan je de Apidea-raampjes niet met een tie-rap in een gewoon raampje hangen zodat ze die verder uit kunnen bouwen?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Bart de Coo schreef:Besten,

Onlangs voor het eerst van mijn leven een Apideakastje gebruikt. Ik vind het een raar ding. Achterin moet je het volproppen met suikerdeeg, maar daar raken bijen in verkleefd natuurlijk. En wat moet je doen als het bakje is leeggevreten? Hoe moet ik ze dan voeren? Geen idee.
Bart
Goede suikerdeeg kleeft niet! (maar het valt niet mee om andere te overtuigen).
Voeren is heel simpel, je giet vloeibaar voer in het bakje (wel zorgen dat de koningin er niet in kan/zit).

ad staals
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

Om 15.00uur heb ik nog 3 bakjes schoon uit de kielers gehaald en vervangen door raatjes.
Na het vullen met Apifonda in de voerbakjes leg ik er 3 wilgentakjes op en heb geen bijen die verkleven.

Gr. Roel
Plaats reactie