Met liefde en aandacht (deel 2)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Met liefde en aandacht (deel 2)

Bericht door jjmvaningen »

In het "bijensufferje" van de VBBN van augustus 2014 (8e jaargang deel 5) staat van p. 5 t/m p. 7 een meesterlijk artikel van Ardine Korevaar en Henk van der Scheer over de ethiek van het bijenhouden. Dit zet een imker aan het denken. Voor wie doe ik dit eigenlijk, het imkeren? Voor de immen? of voor mijn eigen profijt! Het artikel is zeer aanbevelenswaardig. :geek:

(nb bijensuffertje, ik ben zelf ook lid :D :D )
Groet, Jacques
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Met liefde en aandacht (deel 2)

Bericht door Bart de Coo »

Wordt ons prachtige blad echt 'het bijensufferdje' genoemd? Vreselijk. Ik zal nog harder mijn best doen. Gelukkig dat Jacques deze kwalificatie onmiddellijk loochenstraft door te wijzen op slechts een van de vele buitengewoon intelligente en lezenswaardige stukken van Van der Scheer en Korevaar. Overigens is de VBBN opgegaan in de NBV.

Ik heb het vreselijk druk gehad de laatste tijd, maar ik hoop de komende maanden stukken te gaan leveren over kunstenaar Tomaš Libertiny en over het fenomeen 'zorgimkerij'. Het worden behoorlijk gedocumenteerde en leesbaar geschreven stukken. Let maar eens op.
:be3:
Bart
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Bart,

Ook deze keer weer een ontzettend leuk en boeiend nummer. Vooral de artikelen over de ethiek van het bijenhouden en de koninginnenteelt spraken mij bijzonder aan: leesbaar, helder en duidelijk!
Ga zo door!

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Ho Roel,

Dank je !

Tieme
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Ruinerweg schreef:Bart,

Ook deze keer weer een ontzettend leuk en boeiend nummer. Vooral de artikelen over de ethiek van het bijenhouden en de koninginnenteelt spraken mij bijzonder aan: leesbaar, helder en duidelijk!
Ga zo door!

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
Gelukkig dat óók Roel verguld is met het artikel over "goed en kwaad" ofwel de ethiek van imkeren.
Ik heb hem tot nu toe onderschat; een jaar geleden noemde ik hem Roege Roel in verband met het verwijderen
van 'n bijenvolk uit 'n spreeuwenkast. Meerdere imkers keurden dat af om verschillende redenen.
Ik sta voor hetzelfde dilemna. 'n Maand geleden ben ik gebeld door 'n kleine fruitteler. 'n Zwerm in 'n Bosuilenkast of zo iets
in de appelhof vlak bij huis. Of ik er belang bij had, was zijn vraag. Na wat informatie gegeven te hebben, hoefde hij
niet meteen weg.We zouden wachten tot de bruidsvlucht had plaatsgevonden. Ook probeerde ik de voorlopige eigenaar
warm te maken om de kast te laten hangen. Dan heeft hij gratis 'n bestuivingsvolk voor z'n 50 fruitbomen.
Vandaag hoop ik hem vóór te doen, hoe hij het volk moet voeren als de kast momenteel te licht is, enz. enz.

Met enkele "snuffers' probeer ik hem óók warm te maken om zich te abonneren op ons lijfblad.
Kan men zich abonneren als belangstellende-niet-imker op Bijenhouden ? Zj.

P.S. Snuffer is geen schrijffout. Wel waren in 't verleden de bijdragen van 'gewone' bijenhouders wat sappiger, spannender.
Gelukkig heeft JimvanIngen een goed alternatief ; het Imkerforum ! :be11: :be11: :be11:
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Prachtig blad weer geworden Bijenhouden nummer 5. Complimenten.

Klein missertje: De grote advertentie van ons eigen Bijenhuis op de achterkant van het blad deelt ons mee dat binnenkort de honingkamers op de volken kunnen. :D
Plaats reactie