Suiker door laten koken
Moderator: Hans van der Post.
- willem verduin
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Suiker door laten koken
Per abuis heb ik de in water opgeloste suiker een half uur laten doorkoken. Het is nu iets lichtbruin verkleurd. Kan ik dit zonder probleem aan de bijen voeren?
Met vriendelijke groet,
Willem
Willem
-
- Imker sinds: 2010
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Suiker door laten koken
Geen idee, maar ik zou de gok niet nemen.willem verduin schreef:Per abuis heb ik de in water opgeloste suiker een half uur laten doorkoken. Het is nu iets lichtbruin verkleurd. Kan ik dit zonder probleem aan de bijen voeren?
Waarom kook je het water eigenlijk?
- willem verduin
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ik schreef: "per abuis". Was het vergeten.
Met vriendelijke groet,
Willem
Willem
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik neem aan dat de suiker onder in de pan iets gekarameliseerd is. Lijkt me geen probleem te zijn.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Het hmf zal wel flink zijn opgelopen, een voor de bijen ongezonde stof!
alle gekaramellisseerde Produkten hebben een hoog hmf gehalte, je heb t nu de mogelijkheid proefondervindelijk vast te stellen of het schadelijk is.......
Ik denk niet dat je dit wilt.
Maar waarom verhit je de oplossing eigenlijk, een kwariertje roeren is bij kristalsuiker voldoende om een heldere oplossing te krijgen.
Groet,
Roel
http://www.ruinerimkers.nl
alle gekaramellisseerde Produkten hebben een hoog hmf gehalte, je heb t nu de mogelijkheid proefondervindelijk vast te stellen of het schadelijk is.......
Ik denk niet dat je dit wilt.
Maar waarom verhit je de oplossing eigenlijk, een kwariertje roeren is bij kristalsuiker voldoende om een heldere oplossing te krijgen.
Groet,
Roel
http://www.ruinerimkers.nl
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Willem, hoeveel liter heb je klaar gemaakt ? Ik hoop nog niet alles in één keer voor je twee volken.willem verduin schreef:Per abuis heb ik de in water opgeloste suiker een half uur laten doorkoken. Het is nu iets lichtbruin verkleurd. Kan ik dit zonder probleem aan de bijen voeren?
Omdat je gekookt hebt en de voorraad afgedekt hebt, is hij nagenoeg steriel en kun je hem een poosje bewaren
om te zien of er kristallisatie optreedt. Als je de sterke concentratie van 3 delen suiker op 1 deel water hebt gemaakt,
is NA KOKEN de kans op HARDE kristallisatie GROOT. Dat is 'n collega-imker jaren geleden overkomen;
de een week vooruit gemaakte inhoud van zijn emmers was veranderd in een ijsberg met bikkelhard suikerijs.
Hij heeft één emmer bewaard als afschrikwekkend voorbeeld voor collega's.
Daarom, wacht met voeren van je gekookte suikeroplossing in het geval dat je de sterke concentratie hebt gemaakt.
Je kunt ze , als ze niet HARD wordt, als noodvoedering gebruiken in het voorjaar, mocht de winter lang gaan duren zoals in 2013;
die duurde tot ver in april.
Heb je een dunne oplossing gemaakt (1:1) dan kun je die niet zo lang bewaren. Maak er siroop van met gewassen citroen- en appelsienen voor eigen gebruik en tracteer je gasten.

Sommige imkers voeren "koud"; verwarmen het water niet.
Ik maak de oplossing warm met geyserwater tot handwarm en vul dan zo snel mogelijk de voerbakjes.
Ik hoop dat we nog lang dit onderwerp onder de loup nemen, want het inwinteren is het belangrijkste onderdeel van
de imkerij. We moeten voorkomen dat de suikeroplossing TE VROEG in de raten kristalliseert. Zj.
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Willem (e.a.), zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 7&p=144714
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 7&p=144714
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Is dat een probleem voor de bijen? Die verwarmen deze raten toch tot 35 graden?bee-tree schreef:We moeten voorkomen dat de suikeroplossing TE VROEG in de raten kristalliseert. Zj.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
nee, bijen verwarmen het broedgedeelte tot 35C zolang er broed is.
dus dat gebiedje wordt kleiner tot het er in de winter niet meer is.
's winters wordt de tros verwarmt tot zo'n 12/15C.
Honing gaat sneller kristaliseren als het in een omgeving staat waar de temparatuur schommeld.
dat geld dus ook voor de raat buiten het broednest (met uitzondering van direkt boven het broednest
ivm opstijgende warmte).
bijen verwarmen de tros niet de kast.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps, ieder jaar slinger ik de overgebleven buitenste ramen voor voer,
in somige jaren (vooral dat spul uit de voercontainers) is het voor een deel niet meer te verwijderen
in de slinger.
dus dat gebiedje wordt kleiner tot het er in de winter niet meer is.
's winters wordt de tros verwarmt tot zo'n 12/15C.
Honing gaat sneller kristaliseren als het in een omgeving staat waar de temparatuur schommeld.
dat geld dus ook voor de raat buiten het broednest (met uitzondering van direkt boven het broednest
ivm opstijgende warmte).
bijen verwarmen de tros niet de kast.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps, ieder jaar slinger ik de overgebleven buitenste ramen voor voer,
in somige jaren (vooral dat spul uit de voercontainers) is het voor een deel niet meer te verwijderen
in de slinger.
Zeker niet aan de bijen gegeven! HMF ontstaat door verhitting.... Jouw siroop zit er vol mee en is giftig voor je bijen!