Vrij hoge mijtval bij hiveclean behandeling na 1e tymovar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Vrij hoge mijtval bij hiveclean behandeling na 1e tymovar

Bericht door Freek »

Hoi allemaal,

Ik vertrouw de thymovar niet helemaal, en dit niet helemaal vertrouwen wordt toch enigzins bevestigd.
Ik wil dit geen "wetenschappelijk onderzoek" noemen.
Maar meer een waarneming.
Ik heb 5 volken met Thymovar behandeld, een maal 3 weken.
Volgens de handleiding dient er dan nog een Thymovar ronde plaats te vinden.
Die doe ik echter niet, en ik heb de Thymovar van ronde 1 verwijderd en de beluchting achter weer open gezet.
In plaats van ronde 2 thymovar heb ik beevital hiveclean gedruppeld.
Er vielen bij een paar van de met Thymovar behandelde volken na een dag al zo'n veertig mijten.
Ik vind dat wel erg veel.
En ik vraag mij ook erg af of de tweede ronde Thymovar deze mijten had opgeruimd.
Het lijkt erop dat er een resistentie van de mijten tegen Thymovar aan het optreden is.
Ik druppel nu maar door met de fles hiveclean, ik denk dat ik er beter mee af ben.
Zou je dit echt helemaal wetenschappelijk uit willen spitten zou ik eigenlijk een paar van de volken nogmaals met Thymovar moeten behandelen en ze daarna (*dus na 2 Thymovar behandelingen*) met beevital hive clean of mierenzuur moeten behandelen om te kijken wat er na een compleet afgeronde Thymovar behandeling nog valt.
Maar ik vraag mij sterk af of het opnieuw inhangen van Thymovar voor 3 weken de overgebleven mijten had geruimd, omdat het er zo veel zijn (dan hadden er in ronde 1 al veel meer het loodje moeten leggen naar mijn idee.
En dus kies ik voor mijn bijen en druppel ik ze met die hive clean. Mierenzuur kan ook maar daarvoor is het al wat laat in het seizoen (doet schade aan de winterbijen nu).

Freek

Freek
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Vrij hoge mijtval bij hiveclean behandeling na 1e tymova

Bericht door Alex Mönch »

Freek,voordat ik hiveclean ging gebruiken,gebruikte ik ook Thymovar.
Vond aan het einde van de eerste behandeling een levende mijt onder een Thymovar plaatje.
Daarna nooit meer gebruikt.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Bovendien een stuk goedkoper dan thymovar, ik begrijp dat je met 1 fles van 500ml zo'n 10 volken kunt doen? 500ml = €15 = €1,50 per volk. Thymovar kost zo'n €10 per volk per behandeling! En je hele stand stinkt naar thymovar, het maakt je propolis waardeloos... Dan te bedenken dat het 't enige toegelaten middel in NL is!

Efficiëntie van Hive Clean wordt gerapporteerd tussen de 88,66% (studie uit 2007) en 91,6% (studie uit 2009). Toch een aardig verschil met mierenzuur (95-97%) - bijna 3x zoveel mijten blijven er achter. In het argument van niet gebruiken van mierenzuur ivm broedschade kan ik mij goed vinden, maar bij zware besmetting zou ik wel voor een zware behandeling kiezen.

Toch lijkt jouw 'test' mij geen enkele indicatie voor mogelijke resistentie tegen thymovar. Om dat te weten moet je voor de behandeling de besmettingsgraad meten (bijv. met de poedersuiker methode) en na de behandeling nogmaals. Bij zeker 6 volken voor elk middel. Iedere combinatie van middelen die je maakt geven je geen nuttige informatie, zeker als je een behandeling niet af maakt.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Het mooie van hiveclean is,dat je het veel langer door kan gebruiken als je denkt dat het nodig is.
Zelf vindt ik 88,66% en 91,6% erg lage score,gezien het feit dat bij mij behandeling van enkele zwaar aangetaste volken met veel krabbelaars,alle krabbelaars verdwenen,en ook niet meer terug kwamen in het volgend voorjaar.
Ik heb nadat ik het gebruiken ging nooit meer nadelige effecten van varoa geconstateerd en altijd sterke volken.
Het is wel van belang om voldoende te gebruiken!!!
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Alex,

Ik vertrouw na wat ik gezien heb het goedje (Thymovar) ook niet meer ondanks de WUR.
Ik ben het met Ewout eens dat mijn ervaring niet wetenschappelijk is.
Maar ik druppel nou maar hiveclean en weeg de fles terug op een digitale huishoudweegschaal totdat de aanbevolen hoeveelheid er in zit, grote volken krijgen 20 gram, kleine zesramers 10 gram wat er tussenin zit pak 'm beet 15 gram. M.a.w. ze krijgen genoeg, maar ook geen overdosis.
Ik doe het drie keer op deze generatie bijen. kan altijd nog een keer in het voorjaar op een andere generatie bijen. Lijkt mij wel slim niet dit spul maar te blijven sproeien op deze generatie bijen dan heb je natuurlijk wel kans dat je die generatie bijen molt. Verder doe ik het buiten de honingdracht periodes mijn honing is al geslingerd en de raten zijn eraf.

Freek
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Freek, thymovar kán alleen maar werken bij 2 behandelingen (als je behandeld in een volk met broed),
na drie weken is het nieuwe verzegelde broed (bijna) mijtvrij,
maar uit het oudere aanwezige gesloten broed komen nog steeds nieuwe varoa's die voordien waren beschermd door het met de pop ingesloten zijn.

maar ook ikvind alleen thymovar nietgenoeg (bijlagere temp werkt het volgens mij minder,
bovendien zijn de plaatjes vanaf 1.5 week na het oplegen niet bij alle volken meer werkzaam,
bij dames paken het plaatje in in propolis, als was het een dode muis.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Matts Vos
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

Zelf ook goede ervaringen met bvhc, in het voorjaar behandeld en de broed loze kunstzwerm ook en beide volken in de maanden daarna zeer lage varroa val.
Plaats reactie