Propolis verwerken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
BartosB
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 10:55
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Propolis verwerken

Bericht door BartosB » vr 03 okt 2014, 21:44

Hallo mede imkers,

Ik heb propolis uit de bijenkasten verzameld en ben benieuwd of er één uniforme methode is om deze te zuiveren? Er is hier niet echt eenduidige informatie over op het www.

Verder als de propolis dan gezuiverd en vloeibaar is, kan deze dan zo in 150ml flesjes gedaan worden en is deze dan zo bruikbaar?

Groeten,
Bart

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Propolis verwerken

Bericht door Embraced » za 04 okt 2014, 15:23

Nu weet ik dat je van propolis het makkelijkst een tinctuur maakt. Zuiveren doe je dan het makkelijkst nadat je het in alcohol hebt opgelost. Kan gewoon met de ontsmettingsalcohol van de drogist, maar als je het wilt gaan innemen dan neem je beter een alcohol die voor consumptie geschikt is.

Hier link waar ik de informatie vond : http://www.imkervereniginghaaksbergen.n ... e/propolis

Succes
:music-rockout:
Embraced

BartosB
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 10:55
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Propolis verwerken

Bericht door BartosB » zo 05 okt 2014, 15:35

Dank voor je reactie.

Hier staat echter maar een gedeelte.
Mogelijk zijn er imkers met wie ik in contact kan komen.
Ik heb nog enkele onduidelijkheden.

Propolis zuiveren na oogsten hoe? In koud water zetten, echter hoe was en rest eruit krijgen. Niet alles komt immers boven drijven.
Daarna propolis samen met medicinale alcohol in fles doen en regelmatig omschudden.

Hoe weet je daarna wat de propolis concentratie is?
Kun je ongeacht dit percentage dit in flesjes afvullen? Hoe lager de concentratie hoe meer men dient te nuttigen wil het gewenste medische effect bereikt worden.

Je zou verwachten dat er veel op het internet staat, mogelijk wel, echter ik heb het nog niet gevonden.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Propolis verwerken

Bericht door Willem de Jong » ma 06 okt 2014, 10:31

Propolis zuiveren doe ik door de gewonnen propolis in een glazen pot gevuld met 70% medische alcohol te laten oplossen. Dit duurt enige tijd (weken). 70% alcohol om te voorkomen dat ook aanwezige was oplost. Als alles opgelost is de vloeistof door een koffiefilter filteren. Wat er door het filter gelopen is, is zuiver opgeloste propolis. Door de alcohol te laten verdampen verkrijg je pure propolis.
Suycces.

www.bijendans.nl

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Propolis verwerken

Bericht door frank27 » ma 06 okt 2014, 20:30

Willem, welke verhouding gebruik je? Hoeveel propolis op hoeveel alcohol?
Hoe kom je aan 70 % medicinale alcohol?
Groet, Frank.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Propolis verwerken

Bericht door Erick » ma 06 okt 2014, 21:02

frank27 schreef:.....Hoe kom je aan 70 % medicinale alcohol?......
apotheek of drogist
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Propolis verwerken

Bericht door Willem de Jong » ma 06 okt 2014, 22:38

De medische alcohol die je bij de drogist koopt is ongeveer 98%. Die verdun je met gedistileerd water tot70%.Hoe meer je hebt van de 70% vloeistof des te sneller gaat de oplossing. Het duurt echt wel lang voordat alles geheel is opgelost.
Succes,

Willem

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Propolis verwerken

Bericht door Biodlarn » di 07 okt 2014, 08:15

BartosB schreef: Propolis zuiveren na oogsten hoe? In koud water zetten, echter hoe was en rest eruit krijgen. Niet alles komt immers boven drijven.
Daarna propolis samen met medicinale alcohol in fles doen en regelmatig omschudden.

Hoe weet je daarna wat de propolis concentratie is?
Kun je ongeacht dit percentage dit in flesjes afvullen? Hoe lager de concentratie hoe meer men dient te nuttigen wil het gewenste medische effect bereikt worden.

Je zou verwachten dat er veel op het internet staat, mogelijk wel, echter ik heb het nog niet gevonden.
Ben daar ook al eens mee bezig geweest. Om zuivere propolis te krijgen zul je eigenlijk ruwe propolis moeten oplossen in alcohol, filteren, de alcohol laten verdampen en het resultaat is zuivere propolis. Dit kunt je dan afmeten met een medicinale alcohol en dan heb je een bepaalde concentratie propolis in je tinctuur. Is veel werk en kost veel alcohol.

//Han

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Propolis verwerken

Bericht door bee-tree » vr 24 okt 2014, 11:29

BartosB schreef:Hallo mede imkers,

Ik heb propolis uit de bijenkasten verzameld en ben benieuwd of er één uniforme methode is om deze te zuiveren? Er is hier niet echt eenduidige informatie over op het www.

Verder als de propolis dan gezuiverd en vloeibaar is, kan deze dan zo in 150ml flesjes gedaan worden en is deze dan zo bruikbaar?

Groeten,
Bart
Hallo Bart. hoe verzamel jij de propolis ? Alleen vanaf de raampjes en uit de 'oorgangen', dus de ruimten achter de draaglijst
waarop de oortjes van de ramen rusten ? Of leg je gaas op de volken om de mazen dicht te laten kitten om extra propolis
te kunnen oogsten na verblijf in de diepvries.
Aan één van m'n zwagers lever ik ruwe ongezuiverde propolis, maar niet meer zo veel als tot nu toe.
Ik heb namelijk érgens het advies gelezen, dat we de propolis voorzichtiger moeten wegschrapen om te voorkomen dat
er groeven en kieren ontstaan, waarin de verwachte Kleine bijenkastkever zich kan nestelen na het eten en eileggen.
Hij heeft spleten en holtes nodig om te rusten. Vandaar dat ik zo min mogelijk en voorzichtig mogelijk ga werken
met (schraap)beitel enz., zodat ik hem geen rustig onderkomen bied. Zodoende hoop ik z'n voortplantingsdrift af te zwakken. :mrgreen: Zjef

P.S. M'n zwager maakt van propolis een 'hoestdrankje' voor z'n reisduiven. Ik vergeet steeds de concentratie en ook
de vraag "Krijgt je 'duifje' het óók te drinken ?" Hij is vaak niet in de goede stemming. Daarom blijft die vraag liggen.
Ik heb z'n recept al eerder ergens op het forum gezet. Ben je het nog niet tegen gekomen ? Ik wacht even af, want ik heb
nu geen tijd om het voor je op te zoeken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten