Mierenzuurwerking in gesloten broed? (2014)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Mierenzuurwerking in gesloten broed? (2014)

Bericht door jjmvaningen »

Ik ben/ga ervan uit dat verdamping van mierenzuur geen-weinig nut heeft bij gesloten broed.
Zo is het mij ook geleerd.
Echter andere collega's geven aan dat het ook in broed werkt (zoals Jos).

Bijgaande zijn reactie in een andere discussie:
""jossmits » 21 nov 2014 00:26. Mierenzuur werkt wel in broed. Dat is al in 1989 door Fries aangetoond en later nog door anderen, waaronder Vanengelsdorp in 2007.""

En zie ook: http://people.zeelandnet.nl/epzoi/miere ... enzuur.htm

Ik ben wel benieuwd naar een recenter onderzoek dat dit onderbouwd. :think:

Groet, Jacques
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Re: Mierenzuurwerking in gesloten broed? (2014)

Bericht door jossmits »

Jacques,
Het onderzoek van Dennis vanEngelsdorp is van 2007 en het resultaat is in april 2008 gepubliceerd. De naam van het artikel: "short term fumigation of honey bee colonies with formic and acetic acids for the control of varroa destructor". dank zij de tip van Hans heb ik het artikel van vanEngelsdorp als bijlage toegevoegd
Jos
Bijlagen
vanEngelsdorp_et_al_flash_formic_2008.pdf
(430.67 KiB) 342 keer gedownload
Laatst gewijzigd door jossmits op vr 21 nov 2014, 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Het is heel simpel zelf te zien.
Als je bijenvolken met mierenzuur behandeld en je na een paar dagen de plank = schuiflade bekijkt zie je alle kleurstadia (ontwikkling) en witte nimfen van de varroa.
Dit is volgens mij het bewijs dat varroa in de gesloten cel sterft.
Je vind dit niet als je met andere middelen de varroa "te lijf gaat".

Maar hoe hoog het dampgehalte in de kast van mierenzuur bij een lage buitentemperatuur is, is voor mij een vraagteken.
Hiermee bedoel ik, is mierenzuur bij een lage buitentemperatuur net zo effectief als je dit bij een temperatuur van rond de +18 C. gebruikt?

Jos je kunt het als bijlage bij je reactie toevoegen.
Even naar onderen scrollen.
!Hans.
jossmits
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Hans
Ik heb inmiddels de bijlage toegevoegd. Bedankt voor de tip.
Ik voeg hier nu weer een bijlage bij (nu heb ik de smaak te pakken). Dit is een onderzoek van de universiteit van Bochum (Aumeier c.s.). Daaruit blijkt de invloed van de temperatuur op verschillende mierenzuurverdampers. Dat onderzoek is door anderen al eens een keer op dit forum gezet.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Ik wil mijn eigen ervaring toevoegen van een proef die ik veel jaren geleden heb gedaan.
Er werd toen de arrestraam methode gepropageerd.
De koningin opsluiten op een leeg uitgebouwd raam achter platen koninginnenrooster.
1 week later weer op een nieuw raam overzetten. Het eerste raam vrij in het volk om mijten te vangen.
weer een week later weer de koningin verplaatsen naar een nieuw raam. 2e raam vrij in het volk voor het vangen en verzegelen.
Het eerste raam heeft dan verzegeld broed, en oude larven van 4 dagen (9-7) werd er uit gehaald.

Ik heb toen van 10 volken het 1e raam verwijderd, nadat de bijen er af geveegd zijn.
Deze 10 ramen heb ik in een broedbak bij elkaar gehangen.
In een gesloten onderbak heb ik een hete kruik gewikkeld in kranten gelegd, om het broed niet af te laten koelen.
op de ramen heb ik een rooster gelegd om wat afstand te creëren. Daarop een filt doek gelegd, en daar 50 Ml MZ over gedruppeld.
Daarna de kast gesloten. Door de warmte wordt het MZ snel verdampt en dringt door in de cellen.
3 uur later de kast geopend in de open lucht. de ramen uit gewapperd, en toen direct weer terug in de volken gehangen.
Op de krant onder in lagen ontzettend veel 4 daagse larven die door de damp uit de cellen waren gekropen. Beter was het dus om nog 2 dagen meer te wachten tot alle broed gesloten was. Maar de methode was op 1 x per week gebaseerd.
De damp die van die raat afkwam werkte ook nog wel wat in dat volk. Tevens nog een normale hoeveelheid MZ onder het volk gedaan. Let op, niet op het arrestraam leggen, dat overleeft de K niet.
1 week later hetzelfde met het 2e raam, en zo ook nog een week later met het 3e raam.

Als je eens wist hoeveel mijten geconcentreerd onder die behandelde raten op de bodemlade lagen?
geconcentreerde rode straten!!!

Conclusie het werkt wel degelijk "IN" het broed. Natuurlijk was het een enorme concentratie MZ, maar voor zover ik het heb kunnen constateren is het broed normaal uitgelopen, en heb ik geen dode poppen of een abnormale hoeveelheid dode bijen voor de kasten gevonden.

Mijn ervaring.
jossmits
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Hennie,
Ik heb precies dezelfde ervaring met een praktijktoepassing van MAQS, dat is gebaseerd op mierenzuur. Werkelijk strakke rood-bruine lijntjes.
De laatste jaren gebruik ik apivar als varroa-bestrijding (ook dit jaar nog voor de helft van mijn volken). Volgend jaar wordt alles MAQS. Enig bezwaar is dat je mogelijk twee keer per jaar moet behandelen (met Apivar behandelde ik een keer per jaar, vanaf half augustus). Ik denk dat ik de methode Becker ga toepassen maar dan met MAQS ipv een Nassenheider.

Jos
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Kroese schreef:I

Ik heb toen van 10 volken het 1e raam verwijderd, nadat de bijen er af geveegd zijn.
Deze 10 ramen heb ik in een broedbak bij elkaar gehangen.
In een gesloten onderbak heb ik een hete kruik gewikkeld in kranten gelegd, om het broed niet af te laten koelen.
op de ramen heb ik een rooster gelegd om wat afstand te creëren. Daarop een filt doek gelegd, en daar 50 Ml MZ over gedruppeld.
Daarna de kast gesloten. Door de warmte wordt het MZ snel verdampt en dringt door in de cellen.

Mijn ervaring.
Als ik dit goed begrijp is dit een bak broed zonder bijen .mijn vraag is ; wanneer je deze behandeling uitvoert op ramen waar de bijen nog opzitten , Overleven de bijen het dan .

Jaap v P
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Jaap v.Popering schreef: Als ik dit goed begrijp is dit een bak broed zonder bijen .mijn vraag is ; wanneer je deze behandeling uitvoert op ramen waar de bijen nog opzitten , Overleven de bijen het dan .

Jaap v P
Nee, omdat het een gesloten bak is, en de hoeveelheid echt overkill is. De bijen kunnen niet weg en er kan geen zuurstof bij.
De 4 daagse larven kruipen zelf uit de cellen. Dat heb je een normale behandeling niet of nauwelijks met de standaard hoeveelheden MZ.

Als je de schokmethode toepast, wat ik zelf heb gedaan direct na het afnemen van de Linde honing, dan doe ik een keukendoek met 20 a 25 Ml gekoelde MZ (vriezer) op het keukendoekje bovenop de broedraten, dus vlak boven het broed in de bovenste BK.
De MZ wordt dan door het volk opgewarmd. De bijen (en de moer) vertrekken naar de onderbak, kunnen zelfs wel wat naar buiten lopen als je het op een (te) warme dag toepast. Dan heb je vast en zeker wel wat schade aan het open broed. Maar het dringt zeker ook in het broed. Dit gezien dat de val dit jaar in de 2e en de 3e week naar mijn mening hoger was dan het totaal in de 1e week na behandeling. Hoeveel imkers berichten niet dat er in het begin erg weinig uit viel? De massa mijten zaten in het broed, die vielen pas later.

Er zijn er dit jaar genoeg imkers die tot laat veel mijten zagen vallen, en alsnog een extra behandeling deden.
Wie dat niet heeft gedaan, die kan eind November wel eens tot de ontdekking komen dat er verdwenen of heel kleine volkjes zijn, die als nog later doodgaan, omdat ze geen bijen genoeg hebben om de kachel warm te houden.

De vraag is of die late behandelingen de volken nog redden, of is het zo dat die te vele mijten te veel schade hebben aangericht aan de winterbijen die dan geboren worden. De bijen die na die late behandeling nog zijn ingelegd en geboren worden zijn maar beperkt in de aantallen.

Het kan wel eens zijn dat de "APK" imkers deze keer meer kleine volkjes bij elkaar gaan hangen dan vorig jaar toen er nauwelijks sterfte is opgetreden. Maar dat is natuurlijk een vermoeden. We wachten maar af.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Kroese schreef:
Jaap v P
Nee, omdat het een gesloten bak is, en de hoeveelheid echt overkill is.

Als je de schokmethode toepast, wat ik zelf heb gedaan direct na het afnemen van de Linde honing, dan doe ik een keukendoek met 20 a 25 Ml gekoelde MZ (vriezer) op het keukendoekje bovenop de broedraten, dus vlak boven het broed in de bovenste BK.

[/quote]

Met een overdosis werkt het in het broed ,,maar met de schokmethode ( een halve dosering ) werkt het dan ook in het broed ??

Jaap v P
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Jaap v.Popering schreef:
Met een overdosis werkt het in het broed ,,maar met de schokmethode ( een halve dosering ) werkt het dan ook in het broed ??

Jaap v P
Ik ben er eigenlijk wel voor mezelf van overtuigd, gezien de beschreven mijtenval.

Maar: Wat het effect is van die langdurige verdampingen, zoals Nashenheimer Pro die heel goed gereguleerd is door de lonten keuze?
Die dood meer de mijten van de bijen af, en die mijten die geregeld uit het broed komen. Maar of die hoeveelheid MZ in het broed doordringt weet ik niet.
Die verdamper is ontworpen om een broedcyclus te overbruggen.

De Liebig dispenser kan als je die per ongeluk een te groot filtpapier geeft, of het flesje niet goed plaatst als een schokbehandeling werken.
Daarbij kan het gebeuren dat het flesje wel eens veel te vlug leeg is, wat bij de Nash Pro eigenlijk niet kan gebeuren.

Ikzelf werk ook nog in het seizoen (geen honing) met de oude vertrouwde bierfiltjes methode. 10 Ml op een filtje, en dan om de 4 dagen. Dat is dan ook een geregelde methode, die nooit meer dan 10Ml per dag kan verdampen. =veiliger dan die Liebig, dat vind ik echt ondingen.
Plaats reactie