Jaap v.Popering schreef:
Als ik dit goed begrijp is dit een bak broed zonder bijen .mijn vraag is ; wanneer je deze behandeling uitvoert op ramen waar de bijen nog opzitten , Overleven de bijen het dan .
Jaap v P
Nee, omdat het een gesloten bak is, en de hoeveelheid echt overkill is. De bijen kunnen niet weg en er kan geen zuurstof bij.
De 4 daagse larven kruipen zelf uit de cellen. Dat heb je een normale behandeling niet of nauwelijks met de standaard hoeveelheden MZ.
Als je de schokmethode toepast, wat ik zelf heb gedaan direct na het afnemen van de Linde honing, dan doe ik een keukendoek met 20 a 25 Ml gekoelde MZ (vriezer) op het keukendoekje bovenop de broedraten, dus vlak boven het broed in de bovenste BK.
De MZ wordt dan door het volk opgewarmd. De bijen (en de moer) vertrekken naar de onderbak, kunnen zelfs wel wat naar buiten lopen als je het op een (te) warme dag toepast. Dan heb je vast en zeker wel wat schade aan het open broed. Maar het dringt zeker ook in het broed. Dit gezien dat de val dit jaar in de 2e en de 3e week naar mijn mening hoger was dan het totaal in de 1e week na behandeling. Hoeveel imkers berichten niet dat er in het begin erg weinig uit viel? De massa mijten zaten in het broed, die vielen pas later.
Er zijn er dit jaar genoeg imkers die tot laat veel mijten zagen vallen, en alsnog een extra behandeling deden.
Wie dat niet heeft gedaan, die kan eind November wel eens tot de ontdekking komen dat er verdwenen of heel kleine volkjes zijn, die als nog later doodgaan, omdat ze geen bijen genoeg hebben om de kachel warm te houden.
De vraag is of die late behandelingen de volken nog redden, of is het zo dat die te vele mijten te veel schade hebben aangericht aan de winterbijen die dan geboren worden. De bijen die na die late behandeling nog zijn ingelegd en geboren worden zijn maar beperkt in de aantallen.
Het kan wel eens zijn dat de "APK" imkers deze keer meer kleine volkjes bij elkaar gaan hangen dan vorig jaar toen er nauwelijks sterfte is opgetreden. Maar dat is natuurlijk een vermoeden. We wachten maar af.