Hallo,
De laatste weken vind ik steeds tientallen eitjes op de lade. Ik heb 2 volkjes en bij het andere volk zie ik dat niet. Bij dat volk haal ik ook minder dode bijen naar buiten...
Heb ik een probleem?
Eitjes op de schuiflade
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: Eitjes op de schuiflade
De koningin is aan de leg maar de eitjes worden verwijderd door de bijen.
En dan vallen er ook eitjes door het varroarooster net zoals met stuifmeel.
Vaak worden ze opgegeten als eitje maar dat kan ook als jonge larfjes.
Waarom de bijen dat doen ??? waarschijnlijk willen ze nog geen broed of meer broed verzorgen.
De koningin heeft waarschijnlijk eerder een broednestje aangelegd en kan het eitjes leggen niet direct geheel stoppen of ze is heel vruchtbaar.
Maar het is verder geen probleem.
Alleen de koningin zou wat eerder darrenbroedig kunnen worden maar de meeste imkers wisselen de koninginnen elk jaar en zeker na twee jaar.
Alleen raszuivere koninginnen probeer je zo lang mogelijk aan te houden en hele goede F1 koninginnen laat ik ook wel eens doorgaan tot in het derde jaar.
Bij Buckfast heb je ook vaak stille moerswisselingen dan heb je er helemaal geen werk van maar dan moet je je koninginnen wel merken als je dat wilt merken of ev. alleen knippen.
Dirk.
En dan vallen er ook eitjes door het varroarooster net zoals met stuifmeel.
Vaak worden ze opgegeten als eitje maar dat kan ook als jonge larfjes.
Waarom de bijen dat doen ??? waarschijnlijk willen ze nog geen broed of meer broed verzorgen.
De koningin heeft waarschijnlijk eerder een broednestje aangelegd en kan het eitjes leggen niet direct geheel stoppen of ze is heel vruchtbaar.
Maar het is verder geen probleem.
Alleen de koningin zou wat eerder darrenbroedig kunnen worden maar de meeste imkers wisselen de koninginnen elk jaar en zeker na twee jaar.
Alleen raszuivere koninginnen probeer je zo lang mogelijk aan te houden en hele goede F1 koninginnen laat ik ook wel eens doorgaan tot in het derde jaar.
Bij Buckfast heb je ook vaak stille moerswisselingen dan heb je er helemaal geen werk van maar dan moet je je koninginnen wel merken als je dat wilt merken of ev. alleen knippen.
Dirk.
dertiende