Gisteren hebben we voorjaarsinspectie gedaan. Van de 10 ramen zijn 6 ramen bezet, er is voldoende voer aanwezig, maar we troffen slechts een heel klein beetje gesloten broed aan. Geen eitjes, geen larven. De moer liep rond op het derde raam maar door slechts weinig of soms geen bijen omringd. We vermoeden dat ze niet of nauwelijks aan de leg is. Waarschijnlijk hebben we te maken met het restant winterbijen, dus als die binnenkort sterven hebben we een probleem! Het volk verenigen met een ander volk lukt niet, want we hebben maar één volk, dus willen we op een of andere manier de koningin stimuleren om te gaan leggen. Wie kan vertellen of dat kan, en zo ja, hoe?
Het volk is groot (2 kamers) de winter in gegaan maar met een zware varroabesmetting. Met Apiguard en oxaalzuur lijkt die effectief bestreden te zijn. Staat nu op 1 kamer.
Moer niet aan de leg
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Moer niet aan de leg
Als in je afdeling contact hebt - of een mentor - zou ik vragen of er een andere BF koningin te vinden is.
Bijen stimuleren om deze tijd van het jaar zelf de moer om eitjes te leggen.
Om de bijen te simuleren probeer hele kleine beetjes warm te voeren 1/4 jampot per dag of een plak apifonda op het voergat van de dekplank.
Bijen stimuleren om deze tijd van het jaar zelf de moer om eitjes te leggen.
Om de bijen te simuleren probeer hele kleine beetjes warm te voeren 1/4 jampot per dag of een plak apifonda op het voergat van de dekplank.
!Hans.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Vanwege het koude voorjaar al eerder Apifonda bijgevoerd (hele plak zo goed als op). Maar ik ga vloeibaar bijvoeren (water:suiker 1:1 met wat honing toegevoegd)
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Als je vroeg in het voorjaar gaat bijvoeren met apifonda jaag je bijen naar buiten om water te halen. (gevolg verkleumde bijen)
Dit bijvoeren werkt dus contraproductief!
Bijenvolken horen in ontwikkeling gelijk te lopen met het buitengebeuren!
Was dit je eigen honing die aan het volk voerde??? Honing uit de winkel kan de zeer besmettelijke AVB bacterie bevatten.
Dit bijvoeren werkt dus contraproductief!
Bijenvolken horen in ontwikkeling gelijk te lopen met het buitengebeuren!
Was dit je eigen honing die aan het volk voerde??? Honing uit de winkel kan de zeer besmettelijke AVB bacterie bevatten.

!Hans.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
ik raad ook aan om er een andere moer in te steken, anders vrees ik dat het volk verloren is,
had hetzelfde probleem zowat, koningin die niet legde, ze was verwisselt en niet bevrucht geraakt net na september, wanneer
weet ik niet precies.
Heb dan mijn 2 volken verenigd.
Dus ik zie dit als enige oplossing, hoe erg ik ook zou willen om iets anders te zeggen.
Eventueel anders raampje broed van andere bijen, mocht er een klein broednestje zijn met andere 100% werksters
zou je nog doppen kunnen laten trekken en zo een queen grootbrengen, er is ondertussen al wat darrenleven aanwezig.
Je ziet maar of mijn info nuttig was.
had hetzelfde probleem zowat, koningin die niet legde, ze was verwisselt en niet bevrucht geraakt net na september, wanneer
weet ik niet precies.
Heb dan mijn 2 volken verenigd.
Dus ik zie dit als enige oplossing, hoe erg ik ook zou willen om iets anders te zeggen.
Eventueel anders raampje broed van andere bijen, mocht er een klein broednestje zijn met andere 100% werksters
zou je nog doppen kunnen laten trekken en zo een queen grootbrengen, er is ondertussen al wat darrenleven aanwezig.
Je ziet maar of mijn info nuttig was.