Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum, ik hoop op antwoord op mijn vragen: afgelopen week heb ik mijn eerste volkje gekregen. Ze zitten nu in een zesraams kastje, morgen wil ik ze naar een elf ramer overzetten. Maar nu mijn vraag...moet ik daar straks een honingkamer op gaan zetten? zo ja, wanneer dan?
Bedankt en groeten,
Pien
honingkamer wanneer op kunstzwerm
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: honingkamer wanneer op kunstzwerm
Nou Pien bijen moeten eerst hun broedkamer uitbouwen voordat je de honingkamer er op kunt zetten.
Ik denk dat het pas april 2016 zal worden.
Reken even mee: het bijenvolk zit in een zesramer daar zullen hoogstens op drie a vier ramen broed zitten
Als deze zijn uitgelopen geeft dit zes ramen bijen. ( in de eerste week juni)
Die zesramen nieuwe bijen kunnen ongeveer vijf ramen broed verzorgen.
Dit loopt dan weer uit in de loop van die drievolgende weken. (eerste week juli)
Nu gaat het hard maar de zomerdracht is bijna voor bij - gemiddeld in midden Nederland.
Half juli is het varroa bestrijden en dan zo zachtjes aan inwinteren.
Maar je hebt een geweldig eerste jaar gehad, je hebt je eerst volkje tot een volk zien uitgroeien.
Ik denk dat het pas april 2016 zal worden.
Reken even mee: het bijenvolk zit in een zesramer daar zullen hoogstens op drie a vier ramen broed zitten
Als deze zijn uitgelopen geeft dit zes ramen bijen. ( in de eerste week juni)
Die zesramen nieuwe bijen kunnen ongeveer vijf ramen broed verzorgen.
Dit loopt dan weer uit in de loop van die drievolgende weken. (eerste week juli)
Nu gaat het hard maar de zomerdracht is bijna voor bij - gemiddeld in midden Nederland.
Half juli is het varroa bestrijden en dan zo zachtjes aan inwinteren.
Maar je hebt een geweldig eerste jaar gehad, je hebt je eerst volkje tot een volk zien uitgroeien.

!Hans.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: honingkamer wanneer op kunstzwerm
Dank Hans voor je snelle reactie! Ik had al zo'n vaag vermoeden
ik ga ze mooi in de grote kast over zetten en zorgen dat ze goed de winter in gaan.
groeten, Pien

ik ga ze mooi in de grote kast over zetten en zorgen dat ze goed de winter in gaan.
groeten, Pien