Het jaar van de imker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Pieterblt
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Het jaar van de imker

Bericht door Pieterblt »

Dag,
Ik heb sinds vorig jaar bijen. Nu vorig jaar heb ik mijn mentor vooral laten doen en heb ik zelf zitten toekijken en deed wat hij me aanraden en wat ik zelf moest doen.
Nu heb ik dat allemaal opgeschreven welke acties ongeveer wanneer gebeuren.
Het typische aan men mentor is dat hij alles op de simpele oudere manier doet en dus de bijen laat zwermen en de koningin niet merken.
Hij doet dit al sinds hijzelf bijen houd dus deze manier werkt zeker.
Nu heb ik nog een paar vraagjes en mening van andere imkers nodig.
hieronder zal ik een quote van mijn word document bijvoegen zijn er nog handelingen? Zijn er nog cruciale dingen die ik vergeten ben ;p?
bij (geen handeling) bedoel ik dat er geen dingen zijn zoals honing slingeren ?.

* de varroa behandeling staat er nog niet in. er is nog aanvulling nodig kunnen jullie me helpen?

* Varroa
Januari : De bijen zijn in rust, ze slapen niet. Ze zitten in een tros om zich warm te houden en ze bewegen zich in de tros om zich te voeden. De koningin legt haar eerste eitjes. (geen handeling)

Februari : Tijdens zachte dagen (10°C) komen de bijen buiten om zich te ontlasten en het eerste stuifmeel wordt binnen gehaald. (geen handeling)

Maart :Het broednest wordt groter. Het stuifmeel van wilgen en andere voorjaarsbloeiers is een enorme stimulans voor de bijen.
Begin maart goed weer: plank onderaan kuisen
bodem vervangen en kuisen honingzolder grote kuis + *bodem inspectie
eerste *kastinspectie bij 15 graden
Volk zwak: honing blijven geven of deeg geven
Volk sterk: honingzolder na kuis meteen er op

april: Het bijenvolk is in volle ontwikkeling. De fruitbomen en het koolzaad bloeien. De eerste darren komen buiten.
Volk blijven inspecteren (honingzolder erbij op als volk door de zwakte geraakt is)

Mei : Het bijenvolk bouwt verder het broednest uit en komt tot zijn hoogtepunt, dat leidt tot zwermplannen. De eerste oogst wordt geslingerd. (geen handeling)

Juni : De zwermmaand bij uitstek. De lentebloeiers zijn verdwenen en het is even wachten op de zomerbloeiers. Er is een drachtstilstand.(geen handeling)

Juli :De zomer staat in volle bloei. De bijen vliegen volop en halen een grote voorraad binnen.

Augustus: De zomerdracht wordt geslingerd. De darrenslacht begint en een laatste wintervoorraad wordt binnen gehaald. De imker geeft wintervoeding.
Start wintervoeding

September : De inwintering wordt afgerond. De bijen dichten alle gaten en spleten om de warmte binnen te houden. (geen handeling)
Oktober (geen handeling)
November(geen handeling)
December (geen handeling)

heel erg bedankt
groetjes :be1:
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Het jaar van de imker

Bericht door FrancA »

Zoveel bijenhouders, zoveel benaderingen, voorkeuren en werkwijzen :D

De NBV organiseert jaarlijks bijenhouderscursussen door het hele land waar je heel goed met de meeste theoretische en praktische vragen terecht kunt en praktijkervaring kunt opdoen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Het jaar van de imker

Bericht door Hans van der Post. »

Pieterbit, een aanvulling op wat je mentor hebt onderwezen vind je in de boeken:
"Honingbijen" Jurgen Tautz - http://www.knnvuitgeverij.nl
en/of het boek: "Bijenhouden Hoe doe je dat?" - http://www.kosmouitgevers.nl
!Hans.
Plaats reactie