Kirchhain poedersuiker methode.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Kirchhain poedersuiker methode.

Bericht door ErikS »

Hallo,

Het Kirchhain instituut heeft een methode ontwikkeld om de varroa besmetting vast te stellen, de poedersuikertest. Omschreven op https://buckfastimker.files.wordpress.c ... 19_gbs.pdf en de aangehechte links.

En uiteraard heb ik deze methode moeten uitproberen. Conclusie, met wat voorbereiding en handigheid (oefening? ;-)) is de methode praktisch en snel, absoluut een aanrader.

Maar ik heb vragen bij de grafieken die verstrekt zijn en de kentallen in het document. Volgens mij kloppen die onderling niet......
339_-_befallskontrollbogen_bienenproben_2014-02-20-3.jpg
Hebben andere imkers deze methode gebruikt?
en hoe zijn de ervaringen?
Hoe zijn de gedachten over de kentallen welke aantallen mijten (in oktober) acceptabel zijn.

Grtz,

Erik.
Bijlagen
110801_Bienenprobe_mit_Puderzucker.pdf
(305.06 KiB) 337 keer gedownload
335-varroa-befallsmessung-puderzucker-110919_gbs.pdf
(180.81 KiB) 324 keer gedownload
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Re: Kirchhain poedersuiker methode.

Bericht door Tieme »

Hi,

Ik heb de besmetting in de zomer niet met de poedersuiker methode maar wel met de zeepwater methode gemeten. Dat doe ik jaarlijks bij alle volken en bij die met lage besmetting herhaal ik dat alle drie weken (Ik ben lid van de AGT werkgroep).
Je krijgt een goed beeld van de besmetting. En de kernwaarden die zijn opgegeven blijken in de praktijk redelijk te werken. Maar dan moet je wel vaker een monster nemen. Anders kan het voorkomen dat je geen mijten vindt, terwijl het volk er van ritselt....

Met poedersuiker heb ik wel de mijten uit hele volken gehaald. Het blijkt dat je niet alle mijten van de bijen af krijgt maar ongeveer 60%. Of dit in een klein potje ook zo is, weet ik niet.

groeten,
Tieme
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Hello,

Ik heb zelf als controle de poedersuiker test enkele malen herhaald op dezelfde bijen en er valt zelden een extra mijt. Ook de minuut "kräftig" schudden lijkt erg ruim.
Uit het eerdere aangehechte artikel heb ik de volgende grafiek gehaald. Alle mijten op de bijen zouden vallen.
poedersuikertest efficiency.jpg
Ik ken het AGT handboek. Zal de info naast Kirchhain leggen maar op het eerste oog ook verschillen.
Interessant, ik heb een vertaling van het document van 2008. Is er een recentere versie?.

Grtz,

Erik.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Op beebreed.nl staat de laatste versie. Is niet echt veranderd. Heb ik die vertaling in 2008 gedaan? Tijd gaat snel.....
Plaats reactie