Mijn eerste volk had begin dit jaar enige achterstand in groei, vond dit vreemd en bleef de boel goed in de gaten houden maar toen werd het een periode weer koud en kon dr toen voor zeker 2,5 week niet in kijken wat er gaande was.had een darrenraam naast het broednest gehangen. Op de plank lagen steeds minder mijten maar ook geen waspulvertjes, wel stuifmeel. De eerst volgende keer dat ik in die kast was bemerkte ik een duidelijk andere koningin leggend in bk2 ( topic is dit de zelfde of vergis ik me)( een stille moerwissel) darren raat wel uitgebouwd maar werkstercellen en geen dar te bekennen..
De afgelopen 21 e gecheckt of ze goed bevrucht was, ja hoor en hoe ! ze loopt de achterstand wel in, zeker 6 volle ramen gesloten broed en brias met een enkele darrencel aan de rand, een plaatje!!!

Nu beginnen de jonge bijtjes er uit te komen en zie je duidelijk dat er mijten op de plank liggen en dat zal ook wel meer worden ook vrees ik . Ik ben van plan morgen de kast in te gaan wat zou ik kunnen doen om de mijten niet weer in te laten stappen.
ik heb oxaalzuur, mierenzuur en thymolie in huis.

Mvgr een bezorgde , slaperige sikkie