bevruchte moer invoeren in zeer kleine zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

frankwillems
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

bevruchte moer invoeren in zeer kleine zwerm

Bericht door frankwillems »

Hoi,

3 weken geleden heb ik van de vereniging een kleine nazwerm gekregen. inmiddels hebben ze 4 ramen gedeeltelijk bezet. echter zie ik het aantal bijen verminderen. Ook ken ik het ras niet en wil graag doorgaan met zuivere lijnen. nu kan ik hier een bevruchte koningin voor krijgen. Hoe ga ik dit zijn werk doen zodat ik volgend jaar toch een redelijk volk overhoud?

Grt Frank
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: bevruchte moer invoeren in zeer kleine zwerm

Bericht door Hans van der Post. »

In de nazwem zitten nu oude bijen en sterven langzamerhand uit. (wordt kleiner)
Zou een nieuwe moer invoeren als er veel jonge bijen uitlopen en dit gaat in de loop van de komende twee weken gebeuren.
!Hans.
frankwillems
Contacteer:

Hoi Hans,

gewoon huidige moer wegnemen en nieuwe inhangen?
of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Grt Frank
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Nou "gewoon inhangen" zou ik niet doen. Zelf heb ik een goed resultaat door in een schoon moerhuisje - even afwassen met beetje soda, goed afspoelen. - De huidige moer (oude) opsluiten in dit moerhuisje en dan twee uur in het volk te laten hangen. Na twee uur de moer er uit en de nieuwe er in met een prop suikerdeeg afsluiten geen fondant dit zakt in het warme volk uit.
Doordat de feromonen van de oude moer nog aan het huisje "hangen" zal het volk geleidelijk de nieuwe moer "waarnemen".
Je moet wel het huisje met de nieuwe moer op de zelfde plaats terug zetten!
!Hans.
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Hans, gebruik je deze methode altijd om een moer te wisselen? Ook als je een bevruchte p moer zou willen invoeren? Of is t dan safer een schudzwerm te maken en daar de nieuwe moer invoeren en als je de , zeg 6 ramer, schudzwerm op 10 ramen zet, deze te verenigen met een groot volk wat je dan daarvoor moerloos hebt gemaakt?

Voor deze keus kom ik ook te staan en ga graag voor die methode met meeste kans op slagen.

Groet Theo
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Schudzwerm geeft de minste risico's en invoeren gaat eigenlijk altijd goed. Verenigen beter niet doen, vanwege dat de varroa bestrijding bij het maken van de schudzwerm dan minder nut heeft (je start met een schudzwerm een bijna mijt vrij volk!)
Wel uiteraard de werkwijze voor het maken van de schudzwerm strikt opvolgen anders loop je met het risico dat het mis gaat, en dat je met een kleine schudzwerm of veel dode bijen eindigd.
Dingen die mis kunnen gaan zijn:
-Schudzwerm loopt warm door te weinig ventilatie (geeft veel dode bijen!) (de bijen zijn gestrest doordat er geen koningin aanwezig is, ik denk dat ze daarom vrij snel warm lopen) ventilatie aan de bovenkant en een gaasbodem en koel wegzetten tijdens harmoniseren lost dit op.
-Schudzwerm 2 dagen (dag van maken + dag erna) laten harmoniseren, zodat bijen niet terugvliegen.
-Schudzwerm vliegt leeg doordat hij in het schemer wordt weg gezet in plaats van in het donker (beter hem 's avonds met de zaklamp plaatsen in het donker dan in het schemer, zaklamp wel uit doen na openen vlieggat anders komen er alsnog gedesorienteerde bijen uit).

Gebruik voor zo'n P0 om alle risico uit te sluiten bijen van hetzelfde ras. F1 kan je in ander ras invoeren geeft de eerste 6 weken, totdat de eigen nakomeling bijen van de moer de meerderheid hebben, wel meer risico op afsteken. Oefen maar mooi maken van schudzwerm met een bevruchte F1 moer die is (al om en nabij de) 2 tientjes en al duur genoeg!

Freek
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Kijk ik weet niet hoe groot een "kleine zwerm is". Als je daar nog een schudzwerm van moet maken wat blijft er dan van het volkje over. :think:
Mijn ervaringen zijn van carnica volken die een nieuwe F1 stand bevruchte moer kregen. (eigen teelt)
Als je terug leest heeft Piet Jager dit op het forum geïntroduceerd - meen in de beginjaren van het forum.
!Hans.
frankwillems
Contacteer:

Hoi,

Bij mij is het echt een kleine (na)zwerm.
ter grote van ongeveer een kleine kilogram bijen
bezeten nu 2 ramen dadant broed.

Grt Frank
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Schudzwerm natuurlijk niet van die kleine zwerm maken maar bij een groot volk afnemen...
Wil je wat met die bestaande zwerm dan zou ik hem met zo'n opdruk arrest raampje invoeren, dat raampje moet wel vrij groot zijn dan bijv 12 x 12 cm binnenwerks.
Je neemt de bestaande koningin af, en zet de bevruchte moer onder dat raampje op gesloten broed en wat voer en drukt dat raampje dan strak op de raat.
De ingevoerde moer blijft dan 10 dagen onder dat raampje zitten en er komen steeds meer jonge bijen bij uit dat gesloten broed onder het raampje en die jonge bijen vormen een hofstaat voor die jonge moer. Op een gegeven moment krijgen de bijen zo'n trek in de jonge moer dat ze haar uitknagen en dan is de moer ingevoerd. Dit is denk ik ook een behoorlijk betrouwbare manier om een leggende moer in te voeren. Je hebt dan wel een volk dat nog wel varroa's bevat wat je met de schudzwerm niet hebt. Dus gewoon dan, over anderhalve maand of zo wanneer de toestand helemaal stabiel is in het volk bijv. hiveclean druppelen (blokbehandeling).

Freek
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Kijk op de site van Buckfastbevruchtingsstation Ameland.

Daar staat een artikel over het invoeren van een koningin.
De broedaflegger dient zelfs voor koninginnen die verstuurd worden en dus volledig van de leg zijn en die methode pas ik bijna altijd toe.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie