Dag,
Ik heb in een drieramer broed met wat bijen uit mijn enige volk genomen. Moer in de oude kast laten zitten. Nu hebben ze redcellen aangemaakt op de raat.
Ik heb dit gedaan om het tuten en kwaken, bruidsvlucht e.d. Eens mee te maken. Straks ga ik ze gewoon weer verenigen tot een volk.
Het is nu de 12e dag. Er wordt voldoende gehaald en raat gebouwd. Er zou nu ieder moment een koningin uit kunnen lopen.
Kan ik het tuten buiten de drieramer horen? Omdat het natuurlijk een erg klein volk is denk ik dat ze niet gaan zwermen. Kan ik gewoon de redcellen uit laten lopen zodat ze het zelf kunnen regelen? Of is het zelfs wel verstandig omdat de sterkste moer het wint. Of steken de bijen na het uitkomen van de eerste moer de andere krakers wel af?
Benieuwd naar de antwoorden.
Redcellen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): mellifera
- Contacteer:
Re: Redcellen
Hallo Bats,
Omdat je het eens wil meemaken ga ik geen advies geven.
Ik zou zeggen kijk en luister goed en noteer wat er gebeurt dan kunnen we er allemaal iets van opsteken.
Jan Ritsma
Omdat je het eens wil meemaken ga ik geen advies geven.
Ik zou zeggen kijk en luister goed en noteer wat er gebeurt dan kunnen we er allemaal iets van opsteken.
Jan Ritsma
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ben het met Jan eens ook ik ga niets zeggen/schrijven. Maar schrijf wel op!
Wat ik wel als advies geef is hou de jonge moer aan maak er een volkje van dan heb je een reserve moer.
Wat ik wel als advies geef is hou de jonge moer aan maak er een volkje van dan heb je een reserve moer.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Om je een hoop onnodige moeite te besparen, als ze niet zwermen tuten ze ook niet. Als één koningin uitloopt worden de andere doppen uitgebeten.Bats schreef:Kan ik het tuten buiten de drieramer horen? Omdat het natuurlijk een erg klein volk is denk ik dat ze niet gaan zwermen.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
hé hé laat iemand zelf ervaringen op doen!
Soms moet je iets NIET schrijven zeker als het geen probleem oplevert.
En zeker als de schrijver: Ik heb dit gedaan om het tuten en kwaken, bruidsvlucht e.d. Eens mee te maken.

Soms moet je iets NIET schrijven zeker als het geen probleem oplevert.
En zeker als de schrijver: Ik heb dit gedaan om het tuten en kwaken, bruidsvlucht e.d. Eens mee te maken.
!Hans.