Koningin en Mieren
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Koningin en Mieren
Deze morgen enkele onbevruchte moeren gaan halen. Omdat ik nog wat jonge bijen moest hebben legde ik een kluisje met een moer bovenop een honingzolder zodat deze goed warm kon blijven. De moer zat alleen in het kooitje met een beetje deeg erbij. Groot was mijn verbazing als ik enkele uren later de moer ophaalde dat heel het kooitje vol zat met mieren. Helaas lag de moer op haar zijde en bewoog amper, heb de moer dan enkele jonge bijen gegeven en in de broedstoof gelegd op 35° c. Enkele uren later is er nog niet veel meer beweging in de moer gekomen. Wat is hier gebeurd? doden mieren hun slachtoffer of verlammen zei dit? Wie weet hier iets zinnigs over te vertellen?
MVG CP
MVG CP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Koningin en Mieren
Ik heb dat laatst bij een zwerm gehad....twee zwermen zijn bij elkaar gekomen en een oude aangepaarde K. moest het loodje leggen. Ze viel op de grond en omringd me wat bijen verkeerde ze nog maar half in leven. Ik heb die moer in een kooitje gedaan me stertselende bijen, maar na uren nog hetzelfde stadium. Gestoken door de andere koningin?Helaas lag de moer op haar zijde en bewoog amper, heb de moer dan enkele jonge bijen gegeven en in de broedstoof gelegd op 35° c.
Heel soms redt zo'n moer het.......maar deze keer niet. Je hebt het goede gedaan. Veel meer kon je niet doen.
Ik denk toch dat de mieren de moer hebben aangevallen........mieren eten in principe alles watvoor bij komt.
JP
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik heb nog nooit mieren onder de dekplank in een bijenvolk gezien .Primus schreef:een kluisje met een moer bovenop een honingzolder zodat deze goed warm kon blijven. De moer zat alleen in het kooitje met een beetje deeg erbij. Groot was mijn verbazing als ik enkele uren later de moer ophaalde dat heel het kooitje vol zat met mieren.
MVG CP
Heb je deze dan soms boven de dekplank neergelegd ??
-
- Contacteer:
Ja, jaap om moeren enkele uren of zelfs dagen te bewaren leg ik die altijd op een willekeurige kast bovenop de honingzolder op de plasticafdekking om ze warm te houden, normaal werkt dat altijd goed.Ik leg daar dan nog wel een doek overheen enkele keren dubbel gevangen.Jaap v.Popering schreef:Ik heb nog nooit mieren onder de dekplank in een bijenvolk gezien .Primus schreef:een kluisje met een moer bovenop een honingzolder zodat deze goed warm kon blijven. De moer zat alleen in het kooitje met een beetje deeg erbij. Groot was mijn verbazing als ik enkele uren later de moer ophaalde dat heel het kooitje vol zat met mieren.
MVG CP
Heb je deze dan soms boven de dekplank neergelegd ??
MVG CP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik doe dat ook, maar leg ze onder de het plastic zodat dat er bijen bij kunnen komen = geen last van mieren.
Maar pas op: nooit op warme dagen doen! Vorig jaar bij een collega zijn alle moeren 'gebakken' aangezien het bloedheet onder de deksel kan worden.
vr. gr.
Maar pas op: nooit op warme dagen doen! Vorig jaar bij een collega zijn alle moeren 'gebakken' aangezien het bloedheet onder de deksel kan worden.
vr. gr.
JP
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Beter is zoals Jelte al schrijft onder de dekplank .Primus schreef:
Ja, jaap om moeren enkele uren of zelfs dagen te bewaren leg ik die altijd op een willekeurige kast bovenop de honingzolder
MVG CP
-
- Contacteer:
Deze morgen lag de moer helaas dood in haar kooitje, einde verhaal en als oude rot weer iets bijgeleerd. Speciaal voor Jaap en Jelte-Pieter, ik legde de moeren altijd op het plastic speciaal om zo weinig mogelijk in contact te komen met andere bijen ivm ziekten, ge weet nooit wat ge meebrengt van andere imkers en ik heb zo de gewoonte om overal al is enkele moeren te kopen om mijn stand gemengd te houden en niet met dezelfde afstammeling te zitten op de standen.Jaap v.Popering schreef:Beter is zoals Jelte al schrijft onder de dekplank .Primus schreef:
Ja, jaap om moeren enkele uren of zelfs dagen te bewaren leg ik die altijd op een willekeurige kast bovenop de honingzolder
MVG CP
MVG CP
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
Boven op mijn kasten ligt een reisraam met isolatie in. Die haal ik er uit en daar leg ik de koninginnen op. Er ligt nog altijd een plastic onder, dus er is geen direct contact met de bijen van de kast. Daar komt een deksel op met aan de binnenkant ook isolatie, dus ook geen gevaar als de zon erop staat.
Daar laat ik de F2 koninginnen liggen om er bij de hand te hebben voor als er ergens iets mis gaat. Normaal gezien worden deze niet gebruikt.
Ik mag wel niet vergeten om ze iedere dag vers eten te geven, door de warmte van de kast wordt het deeg snel hard.
Daar laat ik de F2 koninginnen liggen om er bij de hand te hebben voor als er ergens iets mis gaat. Normaal gezien worden deze niet gebruikt.
Ik mag wel niet vergeten om ze iedere dag vers eten te geven, door de warmte van de kast wordt het deeg snel hard.