Kleur Koningin

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Kleur Koningin

Bericht door Primus »

Ik stel al jaren vast dat soms bij mijn standbevruchte moeren er enkele tussen zitten met een wat afwijkende kleur voor Carnica bijen. Komt het meer voor dat carnica moeren soms gedeeltelijk een bruine kleur hebben of is dit dan met zekerheid een bastaard afstammeling? Aangezien ik in een gebied zit waar eigenlijk iedereen carnica kweekt lijkt me dit niet logisch of kan het generaties teruggaan? En als ik deze moeren toch gebruikt doet dit meestal geen afbreuk aan hun kwaliteit.
Wie weet hier een antwoord op deze vragen?

MVG CP
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Contacteer:

Re: Kleur Koningin

Bericht door joselito »

Carnica koninginnen kunnen bruine banden hebben. Dat wordt door sommigen zelfs gezien als positief. De eiland bevruchtte koningin die ik dit jaar gekocht heb heeft dat ook. Het vreemde was dat ze toen ik haar gehaald heb ze dat nog niet had, maar sinds ze volop aan de leg is een daardoor haar achterlijf langer geworden is, zijn deze kleuren tevoorschijn gekomen. Toch zijn al de werksters mooi grijs.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Carnica moeren kunnen zwart zijn en hele mooie lichte halve maantjes hebben of hun segmenten. Deels heeft het te maken met afstamming en deels ook met de opkweektemperatuur.
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Ik heb nog een foto van twee koninginnen. Hierbij kan je zien dat ze verschillend van kleur zijn. Het is een KI moer en haar dochter is daarom zeker raszuiver. De dochter is lichter dan de moeder. Dochter is een product van stille moerswissel. Mooie grote moer.....
Bijlagen
IMG_5560.JPG
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

Tieme schreef:Ik heb nog een foto van twee koninginnen. Hierbij kan je zien dat ze verschillend van kleur zijn. Het is een KI moer en haar dochter is daarom zeker raszuiver. De dochter is lichter dan de moeder. Dochter is een product van stille moerswissel. Mooie grote moer.....
Tieme,

Dat is juist wat ik met mijn vraag bedoelde, ik zag dit al meermaals bij mijn koninginnen. En vroeg me af of dit verschijnsel voortkwam van andere rassen die zich mengden, niet dus.

MVG CP
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Primus,

Geen zorgen....

Groeten,
Tieme