Kasten plaatsen in openbaar terrein

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Rnoot
Berichten:3
Lid geworden op:zo 07 aug 2016, 16:16
Contacteer:
Kasten plaatsen in openbaar terrein

Bericht door Rnoot » ma 08 aug 2016, 17:29

Hallo,

Mag je bijenkasten zomaar plaatsen in de natuur ? BV op de heide of in de Biesbosch..
Of is hier een vergunning voor nodig.

groet Rob

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kasten plaatsen in openbaar terrein

Bericht door ErikS » ma 08 aug 2016, 17:42

Hallo Rob,

Je hebt toestemming van de grondeigenaar nodig en hebt te maken met de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van de gemeente.
Meestal tenminste 30 meter vanaf de weg (of doorgang van mensen) en 30 meter vanaf gebouwen. Tenzij het je eigen weg is of je eigen gebouw of er een hek/haag van 2 meter hoog is. Even checken met de APV op de site van de gemeente.

Voor de verzekering moet je in elk geval doorgeven dat de bijenkasten er staan maar is voor elke verzekering in detail anders geregeld.

Een item dat je waarschijnlijk wil lezen is het volgende: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 5&start=10 er is in dat item enige discussie ontstaan over de standplaats van bijenkasten.

Mvg,

Erik.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Kasten plaatsen in openbaar terrein

Bericht door buzzer » ma 08 aug 2016, 18:25

Wat ik een beetje mis op dit forum is dat mensen zich even kort voorstellen en hun woonplaats vermelden bij hun naam rechtsboven. Zo kan er meer gericht antwoord op vragen gegeven worden. Misschien woont er toevallig iemand in de gemeente van de vraagsteller. Zo voorkom je dat berichten als: hier bij ons of bij mij in de buurt..... woon je in Den Helder of misschien in Valkenburg...
Alle begin is (bij) zonder honing.

Rnoot
Berichten:3
Lid geworden op:zo 07 aug 2016, 16:16
Contacteer:

Re: Kasten plaatsen in openbaar terrein

Bericht door Rnoot » ma 08 aug 2016, 19:31

ErikS schreef:Hallo Rob,

Je hebt toestemming van de grondeigenaar nodig en hebt te maken met de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van de gemeente.
Meestal tenminste 30 meter vanaf de weg (of doorgang van mensen) en 30 meter vanaf gebouwen. Tenzij het je eigen weg is of je eigen gebouw of er een hek/haag van 2 meter hoog is. Even checken met de APV op de site van de gemeente.

Voor de verzekering moet je in elk geval doorgeven dat de bijenkasten er staan maar is voor elke verzekering in detail anders geregeld.

Een item dat je waarschijnlijk wil lezen is het volgende: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 5&start=10 er is in dat item enige discussie ontstaan over de standplaats van bijenkasten.

Mvg,


Eric bedankt voor je antwoord.
Erik.

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Kasten plaatsen in openbaar terrein

Bericht door Luuk » vr 12 aug 2016, 04:54

Hoi Rob ik vraag het eigenlijk altijd aan de eigenaar van de grond. Ik heb bijen staan op grond van de gemeente (kreeg gemakkelijk een vergunning), op grond van Staatsbosbeheer (jaarlijks een seizoensvergunning), op grond van een vriend en in de Biesbosch kon ik via-via een standplaats regelen op iemands land. Ik hou er niet zo van om zomaar mijn bijen ergens neer te zetten.

Rnoot
Berichten:3
Lid geworden op:zo 07 aug 2016, 16:16
Contacteer:

Re: Kasten plaatsen in openbaar terrein

Bericht door Rnoot » zo 14 aug 2016, 18:05

Bedankt allemaal voor de reacties.

Grt Rob

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kasten plaatsen in openbaar terrein

Bericht door Hans van der Post. » za 24 mar 2018, 11:23

Je moet wel toestemming hebben van de eigenaar. Verder is het verstandig als je toestemming hebt om de bijenvolken zo neer te zetten dat de voorbijgangers geen last hebben van uitvliegende bijen.
Lees verder de bovenstaande antwoorden.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 81 gasten