wat weegt een kast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

De Wieke
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

wat weegt een kast?

Bericht door De Wieke »

hallo
wie kan mij zeggen hoeveel weegt een lege segerberger kast met 11 lege ramen en 1 broedkamer.
ik wil graag weten hoeveel voer ik in de kast heb zitten.
dus bodem broedkamer 11 lege ramen en een deksel. zonder bijen en broed.
wie heeft er ervaring mee.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: wat weegt een kast?

Bericht door Eddy Geurtsen »

Imkeren is geen exacte wetenschap. Behalve voer in de vorm van honing en suiker zit er stuifmeel in de raten opgeslagen, broed en bijen. Een kantraam vol met honing dat uiteindelijk (bij een lange winterzit) geen onderdeel uitmaakt van het voor de wintertros bereikbare voer, telt wel mee op de weegschaal maar niet bij het wintervoer als het er op aankomt.
Te weinig voeren kan tot wintersterfte leiden, bij te veel voeren blijf je in het voorjaar zitten met een aantal voerramen. Die voerramen kun je in het seizoen goed gebruiken om afleggers e.d. te voeren. Zeker als beginnende imker kun je beter (wat) te veel voeren......
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

filmpje bekijken en goed opletten hoe je de hoeveelheid winter voorraad berekend.

https://www.youtube.com/watch?v=Velp_8tai9U
De Wieke
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door De Wieke »

dat begrijp ik ook wel Eddy maar als ik ervaren imkers de kast iets zie op tillen.
en ze dan zeggen zit voer genoeg in of niet, maar die ervaring heb ik nog niet en wil daarom een houvast
zodat ik weet hoe bv 34 kilo voelt. begrijp ook wel dat er meer factoren mee wegen om een 100% beeld te krijgen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Op de cursus wordt geleerd hoe een kast "op de hand te wegen" is. kijk eerst in de kast waarvan je denkt dat hij winterklaar is.
En dan weeg je hem op de hand. Als je dit een paar keer doet kun je het net als imkers - in jaren - wegen uit de hand. :be2:
!Hans.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Dit jaar is alles anders . Er zit op dit moment nog heel veel broed in de volken , en broed weegt net zo zwaar als voedsel .
Zoals Hans al schrijft is het beter om even je kast open te maken .en controleren .

De bijenhouders welke vroeg ingewinterd hebben .....vinger aan de pols .... want er zal veel voeding omgezet zijn in broed .
Onderstaande foto is gisteren genomen .
zxc 2.jpg
BBBeez
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Contacteer:

Bericht door BBBeez »

Bij mij zie ik hetzelfde. Door het warme weer hebben de volken grote platen broed aangezet, ook bij de oudere moeren.
Theo777
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Alex Mönch schreef:filmpje bekijken en goed opletten hoe je de hoeveelheid winter voorraad berekend.

Mooi Filmpje.
Zit deze kast niet te vol dan? zoveel volle ramen bijen en broed?

groetjes Theo

ps ik heb een segeberger kunststof 11 raams kast. Mijn volle weerszijde verzegeldebroedramen zijn dan meen ik toch 3/4 kg?
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Vroeg invoeren van volken,zorgt ervoor dat de broednesten langzaam krimpen en dat je dus voldoende voer krijgt boven de middelste ramen in het broednest.
Ideaal is direct na het afnemen van de zomerhoning.(begin augustus)
Dan is er tijd zat om mooie kransen voer ook in het midden van de broedkamer te krijgen.

Start je veel later,dan is het lastig om dit op tijd voor mekaar te krijgen.Dan kun je beter bij sterke volken op 1 broedkamer als nood oplossing een broedkamer of honingkamer zonder broed met dus uitgebouwde ramen plaatsen met een grote voerbak erop en dan suikerwater 2:1 voeren.(dikke oplossingen nemen ze veel langzamer op)Op deze manier kun je dan in vrij korte tijd een bak met voer boven het broednest krijgen.

Zoals het filmpje laat zien,is dit nog niet voor mekaar en moet er gewacht worden totdat het broed uitgelopen is,om vervolgens nog meer te voeren.
Daarom is het beter om zo vroeg mogelijk met voeren te beginnen.
Zetten ze dan suiker om in broed,dan is dit prima.
Volken met moeren van dit jaar,kunnen bomvol met bijen zitten zonder enig probleem.
kijk maar eens naar dit filmpje,waar je baardvorming ziet bij een zesramer die uit zn voegen barste van de bijen.Deze winterde bijna net zo sterk uit,als toen ze de winter in ging.
https://www.youtube.com/watch?v=7O7aDG4TJik
Ik weeg de kasten nooit door ze op te tillen.....zoals het andere filmpje aantoont,is dit schatten van het gewicht aan winter voer,totaal niet te doen,wanneer je volken hebt met veel broed.....open maken en jezelf overtuigen of er daadwerkelijk voldoende voer in de ramen zit.
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Theo777 schreef:
Alex Mönch schreef:filmpje bekijken en goed opletten hoe je de hoeveelheid winter voorraad berekend.

Mooi Filmpje.
Zit deze kast niet te vol dan? zoveel volle ramen bijen en broed?

groetjes Theo
Ik vind dat dit volk te krap zit, gezien het nog grote broednest.
Het voer aan de buitenkant van de buitenste ramen is volledig glad verzegeld.
Een duidelijk teken dat ze te weinig cellen hadden om het voer kwijt te kunnen.
Als dit volk onder nog een broedkamer of maar een honingkamer had gehad, dan was het doorgezakt en hadden de bijen het voer beter boven de kop op kunnen slaan.
Mede daarom vind ik mijn DuHoKa ramen die 7 Cm hoger zijn geschikter voor een sterk (BF?) volk.
Ook is het voer er waarschijnlijk snel ingewerkt, omdat inderdaad in de midden ramen het broed nog zo hoog zit.
Even wegen onder de kastrand zal in dit geval verkeerd uitpakken.
Ik zou onder dit volk een HK zetten, en dan de komende 2 weken nog met kleine hoeveelheden gaan voeren.
Als het gesloten broed uitloopt, dan kan er voer boven het broednest opgeslagen worden.
Plaats reactie