Van mijn 32 bijenvolken staan er 10 op 1 stand.
Deze volken groeiden goed, na het slingeren gevoerd, de 11 raams kast zat vol met bijen. Ook die op 2 bakken staan zaten helemaal vol.

Mooi gezicht, tot voor 1 week terug, de volken waren opeens erg klein, 6 volken hadden nog 3 straten bijen.
Onder in de kasten lagen allemaal afgebeten bijen, toen ik de tweede kast helemaal nakeek, vlogen er 2 hoornaars van het raam.
Dus die vertoefden op dat moment in het bijenvolk. Van 2 volken was ook de koningin weg, of dood.
Dag later, zag ik nogmaals hoornaars uit de bijenkast komen en er ook in vliegen.
Meteen de muizenroosters geplaatst, want al was het vlieggat sinds het voeren tot 3 cm verkleind het gat was blijkbaar groot
genoeg voor de hoornaar.
Ook was er in die 6 volken nog weinig over van het voer. De behandeling met mierenzuur; resultaat tussen de 5 en 10 mijten vallen per volk.
Een week later, vandaag zondag 25 september, de bijenstand 700 meter verderop, van de 17 volken, 3 volken met hetzelfde probleem, hoornaars rondom de bijenkasten 3 volken erg uitgedund, weinig voer, terwijl ze 6 ramen vol met voer hadden.
Heb ook hier muizenroosters geplaatst, helaas is het voor de bijen moeilijk om al het stuifmeel van de mosterdplant mee naar binnen te nemen.
Wie kan me helpen, wat moet ik nu doen, om mijn volken te beschermen.