Niet goed ingewinterde volken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jowi
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Niet goed ingewinterde volken

Bericht door Jowi »

Beste imkers,

Ik ben bij gisteren een imker geweest welke ernstig ziek is. Begin september heeft hij te horen gekregen dat ze niks meer voor hem kunnen doen. Vrijwel direct daarna is hij bedlegerig geworden. Naar verwachting zal hij binnenkort overlijden. Hij zei tegen mij dat hij z'n volken (8 stuks) goed ingewinterd heeft omdat hij eind juli is begonnen en de kasten goed zwaar zijn. Ik ben nieuwsgierig als ik ben even gaan kijken en heb de volken gisteren dus even opgelicht en heb mij behoorlijk verschrokken. Van de 8 volken hadden 2 volken een kast wat zwaar genoeg was (Vergelijkbaar met mijn volkjes) en de rest is volgens mij bijna leeg. Ik heb dit niet tegen hem gezegd, ik wil hem niet ongerust maken.

Wat kan ik doen om deze man te helpen? Ik heb de volken niet opengemaakt want ik had niets bij me. Is het voldoende om een pak suikerdeeg op de ramen te leggen? Ik imker zelf nog niet zo lang en zie dat bij mijn volkjes er nu bijna niets meer wordt opgenomen. Ik zou het zonde vinden als deze volkjes de winter niet overleven en ik wil die man graag helpen...... graag jullie input.....

Gr. Jowi
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: Niet goed ingewinterde volken

Bericht door ErikS »

Hallo Jowi,

Goede actie en heel lastige situatie. Kun je wat meer info geven over de standplaats en type kasten en opbouw kasten? Komende week zijn enkele warmere dagen voorspeld dat geeft nog mogelijkheden maar het is erg laat in het seizoen. Het kan over 2 weken vriezen, ik heb ooit op 2 november geschaatst.

Als er 2 kasten zwaar zijn en 6 kasten licht (bijna leeg) is mijn eerste vermoeden roverij. Als 2 volken vergelijkbaar zwaar zijn met jouw kasten vermoedelijk niet die 2 kasten die aan het roven zijn geweest maar vreemde volken.
Stel vreemde volken hebben geroofd. Mogelijk is de q gesneuveld en waarschijnlijk zijn de volken hun voorraad geheel kwijt geweest.
Ik zou zeker stellen dat er een leggende koningin is. indien ja en er is bv 6 ramen volk zou ik in de kast opvoeren en daarna het suikerdeeg leggen. Indien geen leggende koningin en een gezond volk verenigen met een ander volk.
Tref je kwijnende volken aan moet je overdenken wat je doet, mogelijk zitten er ziekten in het volk.

Heb je met de zieke imker gesproken over zijn volken en materialen?

grtz

erik.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Is het mogelijk om een nadere plaats aan te geven ,Of woon je in Nederland in Drenthe ?
misschien dat er dan een ervaren imker in die regio even mee wil kijken .
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

De zes lichte volken gaan voeren, vlieggat verkleinen tot 3 cm en kijken wat er gebeurd.
De zieke imker op de hoogte stellen die is het er gewoon mee eens als hij weet dat hij niet meer lang te leven heeft.
varroamijten controleren etc vragen wat hij al gedaan heeft.

Dirk.
dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Als er veel bijen inzitten kun je nog voeren. Dan wel met warme siroop en in grote potten direct bovenop op de bijen. Elke dag een grote pot. Gaatjes in deksel.
Probeer dat vol te houden zo lang mogelijk. Daarna een pak suikerdeeg op leggen (en deze vervangen als ie bijna op is). Laten liggen in de winter.
JP
Plaats reactie