stuifmeel van de raten schrapen.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

stuifmeel van de raten schrapen.

Bericht door Kroese »

Ik had nog een 30 ramen waar veel stuifmeel inzat.
Omdat ik het zonde vond om dit zo weg te smelten heb ik het er afgeschraapt.
Dit was zo'n 14 dagen geleden toen het aardig vroor.
Ik had een ronde staalborstel in de boormaschiene gezet.
Omdat de raat bevroren was gingen de celwanden en het stuifmeel tot fijne delen van de raat af.
De dikke celbodem bleef bijna heel, ook toen ik de andere zijde deed.
Het stuifmeel heb ik een beetje gezeefd door een grove zeef.
Ik heb zo een aantal Kilo's in plastic zakken gedaan, de lucht er zoveel mogelijk uitgedrukt, en in de vriezer gedaan.

In het voorjaar Februari / Maart ga ik het mengen met poedersuiker of apifonda en dan in plakken aan de bijen terug voeren.

Veel werk, maar er is toch tijd genoeg in de winter. Beter wat prutsen, dan achter de geraniums te zitten nietwaar?

Van de resterende celbodems heb ik nog een klein videootje gemaakt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K5IBDdVYV6k[/youtube]
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: stuifmeel van de raten schrapen.

Bericht door Dirk Blanken »

Ik kan me voorstellen dat je dit doet met hele oude raten.
Ik laat plakkaten met stuifmeel zoveel mogelijk in de volken zitten en wat ik over heb zet ik wel in kleinere volken die laat opgezet zijn ook als het wat oudere raten zijn.
Dat komt dan meestal onder het wintervoer en wordt in het voerjaar bereikt.

Maar als je dat dan toch doet zou ik het malen vanuit de diepvries zodat je een soort poeder krijgt en dan toevoegen aan een bijna vloeibare suikerstroop zodat het egaal vermengt wordt en daarna poedersuiker toevoegen zodat je er plakken van kan maken.
Poedersuiker kan je ook zelf maken met kristalsuiker met een oude koffie maalapparaat maar niet teveel achter elkaar want dan brand hij door.
Maar dan weet je zeker dat er geen toevoegingen in de poedersuiker zit.

We moeten wat te doen hebben.

Dirk.
dertiende
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dirk Blanken schreef:Ik kan me voorstellen dat je dit doet met hele oude raten.
Ik laat plakkaten met stuifmeel zoveel mogelijk in de volken zitten en wat ik over heb zet ik wel in kleinere volken die laat opgezet zijn ook als het wat oudere raten zijn.
Dat komt dan meestal onder het wintervoer en wordt in het voerjaar bereikt.
Er waren ook veel vrij jonge raten bij, die ik normaal gesproken nog niet weggesmolten zou hebben. maar als ik ze droog opsla, dat heb ik in het voorjaar allemaal poeder, omdat de stuifmeel mijt het verpulverd heeft en voor de bijen geen waarde meer heeft.
Daarom heb ik het nu eens zo gedaan.
Natuurlijk heb ik er zoveel mogelijk aan de volken terug gegeven, maar omdat ik de volken in 1 DuHoKa bak wilde inwinteren, had ik die stuifmeel ramen gewoon te veel. Andere jaren zette ik ze in een duHoKa bak eronder, maar tegen het voorjaar was het dan toch gedeeltelijk verschimmelt. Ik houd ook wel van compact inwinteren op 1 DuHoKa bak.
Dirk Blanken schreef: Maar als je dat dan toch doet zou ik het malen vanuit de diepvries zodat je een soort poeder krijgt en dan toevoegen aan een bijna vloeibare suikerstroop zodat het egaal vermengt wordt en daarna poedersuiker toevoegen zodat je er plakken van kan maken.
Poedersuiker kan je ook zelf maken met kristalsuiker met een oude koffie maalapparaat maar niet teveel achter elkaar want dan brand hij door.
Maar dan weet je zeker dat er geen toevoegingen in de poedersuiker zit.
We moeten wat te doen hebben.
Dirk.
Doordat de raten bros waren vanwege de bevriezing is alles al verpulverd door de ronde staalborstel in de boormaschiene.
Ik denk dat ik er geen vloeibare suiker aan hoef toe te voegen. De klont is zo compact door de honing in het stuifmeel dat ze "vet" genoeg is.
Misschien een beetje poeder suiker of apifonda maakt er al een mooie deeg van, waar je dan plakken van kunt snijden.
Die plak op een velletje plastic boven op de raten zal dan wel door de bijen opgenomen gaan worden.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Kroese schreef:[maar als ik ze droog opsla, dat heb ik in het voorjaar allemaal poeder, omdat de stuifmeel mijt het verpulverd heeft en voor de bijen geen waarde meer heeft.

Hennie .
Dat is te voorkomen door in de herfst Ijsazijn in een afgesloten ruimte bij je raten te verdampen . Dan is het mogelijk om je raten in de lente naast je broednest te hangen .

De klont is zo compact door de honing in het stuifmeel dat ze "vet" genoeg is.
Misschien een beetje poeder suiker of apifonda maakt er al een mooie deeg van, waar je dan plakken van kunt snijden.
Die plak op een velletje plastic boven op de raten

Voor de bestuiving gebruiken wij stuifmeel uit de stuifmeelval , maken daar met wat honing een papje van welke dan net zo dik is als apifonda ( ook stuifmeelvervangende middelen ) worden op deze wijze ( net als apifonda ) met succes aangeboden . De hoeveelheden zijn dan gering welke men aanbied een pakketje van circa 10 x 10 cm en 1 cm dik .

Jaap v P
Plaats reactie