kieler of apidea (kan niet kiezen)
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 11
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
kieler of apidea (kan niet kiezen)
Ik weet het, er is al veel over geschreven, ik heb dus ook al veel gelezen.
Maar moet eens een beslissing kunnen maken want het gaat beginnen.
Wat zie ik over het hoofd?
Apidea:
+ alles op en aan
+ makkelijk dop inhangen
+ moer kan niet in voerbakje komen
- relatief duur
- niet zomaar over te hangen in andere kast
Kieler:
+ goedkoper
+ de raampjes kan je gemakkelijk in aan ander raam binden om nieuwe kast te bevolken
- moer kan in voerbakje
- (minder gebruiksvriendelijk door niet alles op en aan) ?
Maar moet eens een beslissing kunnen maken want het gaat beginnen.
Wat zie ik over het hoofd?
Apidea:
+ alles op en aan
+ makkelijk dop inhangen
+ moer kan niet in voerbakje komen
- relatief duur
- niet zomaar over te hangen in andere kast
Kieler:
+ goedkoper
+ de raampjes kan je gemakkelijk in aan ander raam binden om nieuwe kast te bevolken
- moer kan in voerbakje
- (minder gebruiksvriendelijk door niet alles op en aan) ?
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: kieler of apidea (kan niet kiezen)
Als je ze gebruikt om de koningin te laten bevruchten en dan in een kast doen met schudzwerm maakt het weinig uit welke van de 2 je gebruikt....dus de goedkoopste is dan het slimst.....alle typen raampjes kun je zo met tyraps in een raampje vast maken als je dat zou willen.
Wil je koninginnen bewaren tot volgend jaar,dan zou ik voor miniplus kiezen(makkelijk uit te breiden met broedrompjes).Dan hebben de volkjes net wat meer body en overwinteren ze goed.
Wil je koninginnen bewaren tot volgend jaar,dan zou ik voor miniplus kiezen(makkelijk uit te breiden met broedrompjes).Dan hebben de volkjes net wat meer body en overwinteren ze goed.
-
- Contacteer:
Ik zal mijn vraag een beetje anders stellen, wie stond ooit voor zelfde keuze, en wat gaf bij jou de doorslag?
Alle raampjes kan je overhangen, inderdaad, maar met die van apidea zie ik mezelf dat nog niet zo snel doen, is toch niet hetzelfde als een houten latje hé.
Alle raampjes kan je overhangen, inderdaad, maar met die van apidea zie ik mezelf dat nog niet zo snel doen, is toch niet hetzelfde als een houten latje hé.
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Hello,
Stond ooit ook voor deze keuze.
Heb gekozen voor het miniplus systeem omdat je daarin grotere volken kunt optrekken en beter de koningin beoordelen. Dus bewuste keuze voor een systeem met grotere kasten.
Er is een alternatief, zelfbouw. De albertkast.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... bertkastje
Eigenlijk een kleine TBH.
De ontwikkeling van het volk is goed te volgen, heel intrigerend. Groot genoeg voor 2 generaties, klein genoeg om met 1000 bijen te bevolken, de latjes kun je in elk systeem ophangen.
grtz,
Erik.
viewtopic.php?f=6&t=12824&p=68262&hilit ... tje#p68262
Stond ooit ook voor deze keuze.

Er is een alternatief, zelfbouw. De albertkast.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... bertkastje
Eigenlijk een kleine TBH.
De ontwikkeling van het volk is goed te volgen, heel intrigerend. Groot genoeg voor 2 generaties, klein genoeg om met 1000 bijen te bevolken, de latjes kun je in elk systeem ophangen.
grtz,
Erik.
viewtopic.php?f=6&t=12824&p=68262&hilit ... tje#p68262
-
- Contacteer:
Hoi Erik,
Heb ook al aan het Albertkastje gedacht, maar heb even niet veel tijd om te knutselen, effe andere prioriteiten. Is eigenlijk een home made Kieler als ik het goed zie.
Eén romp miniplus heb ik liggen, mss een optie.
Heb ook al aan het Albertkastje gedacht, maar heb even niet veel tijd om te knutselen, effe andere prioriteiten. Is eigenlijk een home made Kieler als ik het goed zie.
Eén romp miniplus heb ik liggen, mss een optie.
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Hello, het is een "kieler" maar dan 2x zo groot.
Ik heb goede ervaringen met de "poolse" miniplus. Mooi compleet systeem. Je kunt 2 doppen kwijt in een kast.
https://imkershop.nl/teeltkastjes-onder ... -rand.html
grtz,
erik.
Ik heb goede ervaringen met de "poolse" miniplus. Mooi compleet systeem. Je kunt 2 doppen kwijt in een kast.
https://imkershop.nl/teeltkastjes-onder ... -rand.html
grtz,
erik.
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
mick schreef:Ik zal mijn vraag een beetje anders stellen, wie stond ooit voor zelfde keuze, en wat gaf bij jou de doorslag?
Gaat super simpel

Men neme een tyrap.....deze prik je zo door de was heen en vouwt hem dan om de top lat van het apidea raampje en dan de toplat van het raampje waar je het apidea raampje aan wilt hangen, waarna je hem dicht trekt.
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik gebruik Kielers daar kun je de moer een hele tijd inhouden tot je ze nodig hebt. Als je in de zomer het voerbakje eruit doet en meer latjes erin bouwen ze hierin een mooi broednestje.mick schreef:Ik zal mijn vraag een beetje anders stellen, wie stond ooit voor zelfde keuze, en wat gaf bij jou de doorslag?
MVG CP
-
- Contacteer:
Heb zelf een aantal miniplus kasten, hierdoor kan ik een koningin apart houden ook voor langere tijd. Evt zelfs inwinteren.
Tevens kun je goed zien hoe het gedrag is van het volk en haar en het is makkelijk in te hangen in een ander formaat kast, zeker als je DB kasten hebt; schuif er 2 aan elkaar en je bent klaar. Ook als je maar een F1 in zo'n kast wil hebben doe je 1 a 2 MP ramen aan elkaar en zet je hem in je gewone kast laat ze beleggen en en kunt gaan.
In de "poolse" variant kun je ook 2 volkjes houden als je wilt en door de "kleine" vierkante ruimte, hebben ze een betere warmte huishouding.
Ik heb zelf ook gekozen voor de "poolse" Mini plus vanwege de kunstof rand, hierdoor sloopt je kastbijtel niet telkens wat van de kast weg.
Tevens kun je goed zien hoe het gedrag is van het volk en haar en het is makkelijk in te hangen in een ander formaat kast, zeker als je DB kasten hebt; schuif er 2 aan elkaar en je bent klaar. Ook als je maar een F1 in zo'n kast wil hebben doe je 1 a 2 MP ramen aan elkaar en zet je hem in je gewone kast laat ze beleggen en en kunt gaan.
In de "poolse" variant kun je ook 2 volkjes houden als je wilt en door de "kleine" vierkante ruimte, hebben ze een betere warmte huishouding.
Ik heb zelf ook gekozen voor de "poolse" Mini plus vanwege de kunstof rand, hierdoor sloopt je kastbijtel niet telkens wat van de kast weg.
-
- Contacteer:
Ja, dat is simpel, maar ik bedoel dat je dan je plastic raampje kwijt bent zeker als je het volk eventueel verkoopt. En een houten latje van een kieler kost 2x niks tov een apidearaampje.Alex Mönch schreef: Gaat super simpel![]()
Men neme een tyrap.....deze prik je zo door de was heen en vouwt hem dan om de top lat van het apidea raampje en dan de toplat van het raampje waar je het apidea raampje aan wilt hangen, waarna je hem dicht trekt.
Kieler is dus wat groter, ook een pluspunt.
Miniplus vindt ik een beetje te groot, maar kan ze misschien verkleinen met vulblok, dan valt dat nadeel ook weg.