F1 carnica koninginnetjes verkrijg ik door prinsessen larfjes in te voeren in 3 volken. Nu is het me gelukt de oude koninginnen te vinden en naar de bijenhemel te sturen maar op verschillende dagen. hier zitten 2 dagen tussen. Vond het best een lastige klus.
oké, nu waren ze moerloos !
2 grote volken en een achter lopend volk, allen hadden ruim Brias in de raten. op de 8- 9-10e dag alle redcel doppen breken, door alle ramen af te slaan, anders mis je er misschien 1. anders worden de larfjes niet geaccepteerd!
Goed! zo gezegd zo gedaan dacht ik. Het eerste ( klein volk) dik 10 ramen bijen, werd mijn pleegvolk! bij deze heb ik ruimte gehouden voor het Nicot raampje zij kregen losse nicot dopjes tussen de ramen en een raam met de nicot dopjes die zij verpleegde om die aantal dagen te overbruggen. voor de andere 2 volken. Deze moet ik eruit kunnen halen....Het afslaan ging in een grote plastic prullenbak zorgvuldig alle doppen weg gehaald en alle ramen, , op volgorde weer terug gezet.
EN NU KOMT HET
die actie, de grote bak weer terug zetten op de kast met alle afgeslagen bijen[/b]
bij t pleegvolk( kleine volk) viel het mee maar de 2 grote volken heb ik per bk gedaan en dat is geen leuke actie want a. pisnijdig en overstuur b. de inmiddels deels uitgelopen cellen, ook vele ramen met doppen aan de zijkanten of lukraak op het raam hadden de dames ook deels gevuld met nectar, jeetje wat een regen, na 1 slag lagen alle bijen met nectar in mijn bak , een grote bak vol plakboelbijen!

VELEN DOPPEN, ik HEB ZE GEENEENS GETELD, en dan dat omkeren van die bak op de broedkamer ik had ruimte gelaten om zo naar beneden in de bak te kiepen maar NEEHOOR!!!!!
1 grote hoop aan elkaar zoemende massa , heftig bruisen en vele tertselen, klonten bijen aan elkaar langs de kast...... Een zooitje dus! welke, na een half uur, pas op orde is. aan de buiten kant gezien( qua geluid en de grote bijenmassa )

Nou ik vind het een noodzakelijke maar vervelende bedoeling bij het vervangen van koninginnen.
ik voel me een kampbeul, ik werd helemaal raar ervan. nadat ik de kast heb kunnen sluiten, ben ik goed gaan schoon maken alles plakte!
Hoe doen jullie dat ????? Is hier misschien een andere methode voor???
gelukkig ( hopelijk ) is dit een handeling die je niet vaak doet, maar juist ook daarom blijft t denk ik HEFTIG
Het is gebeurd maar was er niet happy mee, kon het me ook niet herinneren hoe dat is gegaan met de nacursus, blijkbaar heb ik dit euvel in mijn hoofd gewist

groeten uut Den Haag