eerste koninginnedop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pjsss
Berichten:29
Lid geworden op:di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:
eerste koninginnedop

Bericht door pjsss » ma 22 mei 2017, 21:23

Ik heb vorige controle (telkens op zondag) blijkbaar een dop over het hoofd gezien want gisteren vond ik een gesloten lange koninginnedop. In mijn enthousiasme heb ik die meteen gebroken maar terwijl ik dat deed schoot de uitspraak "als het er maar én of twee is kan het een stille moerwissel zijn" door mijn hoofd. En het bleek toen ik door mijn kast was gebladerd maar eentje te zijn.

Ik heb de koningin niet gezien, maar die tref ik niet zo vaak bij de controle, 't is een blauwe stip.
Ik herken wel niet meteen eitjes, wel nog verzegeld broed en larven maar dat kunnen misschien die van de laatste eitjes zijn. Het lijkt dat er in plaats van eitjes vooral honing in de lege cellen wordt gelegd.

Heb ik hier een stille moerwissel verprutst ?
Probeer ik een raam van mijn tweede volk te hangen om te zien of ze daar een redcel op trekken of is er een andere manier om te controleren of het volk moerloos is ? Het "probleem"volk is buckfast en mijn tweede kast carnica, maar ik wilde op termijn liever in de andere richting werken (alles naar buckfast). Of toch maar op zoek naar een koningin ?
Hoeveel tijd heb ik voor een werkster eieren begint te leggen en mijn probleem erger wordt :) ?

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: eerste koninginnedop

Bericht door harry mouris » ma 22 mei 2017, 23:17

Als het een stille moer wissel is dan zit ze er nog gewoon. Er wordt dan wel weer een nieuwe poging tot stilte wissel gedaan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: eerste koninginnedop

Bericht door Hans van der Post. » ma 22 mei 2017, 23:18

Als je naar eitjes zoekt moet de moer er nog inzitten.
Het duurt zes weken voor er eierleggende werkbijen in je volk komen.
!Hans.

pjsss
Berichten:29
Lid geworden op:di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:

Re: eerste koninginnedop

Bericht door pjsss » zo 28 mei 2017, 18:36

en toen werd het één redcel...
redcel.jpg
wel niet zo'n schone als de oorspronkelijke (spijt van, leergeld)

Laat ik deze nu uitlopen en volgende week los, of is het een geschikt moment om een gekochtte/bevruchtte koningin in te brengen ??

(ben er een weekje niet, om de planning was extra uitdaging te geven :p)

pjsss
Berichten:29
Lid geworden op:di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:

Re: eerste koninginnedop

Bericht door pjsss » di 13 jun 2017, 11:46

op het controleraam vorige week werden weer doppen getrokken dus het volk is nog steeds moerloos. Ben bij een imker/kweker een dop gaan halen, hopelijk wordt die aangenomen.

Mijn nieuwe probleem is nu wel dat ze ondertussen alle bakken vol honing hebben gestoken en er bijna geen ruimte meer is om te leggen - ik zou honing kunnen afhalen maar ik moet de kast nu ook gerustlaten voor de moer in spe ?

Hoe volg ik deze kast het beste op zonder ze open te maken? Had wel een tip gezien om een moerloze kast te herkennen aan de vliegplank (bijen komen uit de kast met vleugels open, lopen zo wat rond en vertrekken dan pas) - klopte wel bij deze kast, hopelijk schieten ze straks de kast weer uit :)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: eerste koninginnedop

Bericht door Hans van der Post. » di 13 jun 2017, 17:30

citaat pjssssss:
Mijn nieuwe probleem is nu wel dat ze ondertussen alle bakken vol honing hebben gestoken en er bijna geen ruimte meer is om te leggen - ik zou honing kunnen afhalen maar ik moet de kast nu ook gerust laten voor de moer in spe ?
Alle bakken vol verzegeld? Er zullen toch wel lege plekken zijn? Bijen zijn vindingrijk imkers ook. Wacht tot 14 dagen na het uitlopen van de moer - de moer is dan op bruidsvlucht geweest. Je kunt dan in de onderste bak een paar ramen met kunstraat in hangen. (in het midden)
!Hans.

pjsss
Berichten:29
Lid geworden op:di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:

Re: eerste koninginnedop

Bericht door pjsss » di 13 jun 2017, 19:59

Bedankt Hans!
Verzegeld niet, maar de meeste open cellen wel goed vol. Zo was het me opgevallen dat er iets mis was - in plaats van eitjes vond ik overal honing.

pjsss
Berichten:29
Lid geworden op:di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:

Re: eerste koninginnedop

Bericht door pjsss » di 18 jul 2017, 16:10

begint hier een beetje op een kastkaart te lijken als ik de startdatum zie :)

na een mislukte ingevoerde moerdop (wel uitgelopen maar geen sporen van leggen en nieuwe redcellen op controle-raam) werd ook mijn eerste ingevoerde moer-aan-de-leg een harde les:

"hang ze er maar gewoon in, en laat ze dan een paar weken gerust", kreeg ik mee als advies voor mijn al lang moerloze volk (totdat ze eigen nakomelingen heeft gekregen, had ik al ergens gelezen). Toen ik voorzichtig mijn eerste controle ging doen zag ik de moer nog steeds (na 3 wk) in haar gele kooitje zitten, de begeleiders ondertussen dood, de suikerdeeg steenhard en als dat alles wel was gelukt het plastiek gaatje nog dicht...

Nadat ik haar vrijliet liep ze rustig tussen de ramen en geen enkele bij die zich roerde, waarschijnlijk is ze door de moerlozen buiten het kooitje gevoed en aanvaard ?

Ik heb nog een raam met redelijk wat gesloten broed (en eitjes) bij gehangen, als controle-raam en om het volk nog wat te versterken.
Begint de moer meteen te leggen na zo'n lange opsluiting ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten