Beste mensen,
Mijn volk wat op 1 broedkamer (spaarkast) zit begint mooi vol te raken en ik wil graag uit gaan breiden.
Is het mogelijk om eerst een honingkamer bij te plaatsen en later in het seizoen pas een broedkamer bij te plaatsen?
Zo ja, wanneer is het moment om er een broedkamer bij te plaatsen?
Zo nee, welke volgorde kan ik het beste aan houden?
De omgeving hier staat vol met lindebomen dus ik denk dat de bijen straks volop hierop zullen gaan vliegen wanneer deze in bloei staat. Zou leuk zijn om dit jaar nog wat honing te kunnen oogsten.
Nieuwe bak plaatsen, maar welke?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Nieuwe bak plaatsen, maar welke?
Het hangt ervan af hoe groot het volk is. Als je honing wilt oogsten zou ik een HK opzetten. Later na de honing oogst nog een BK bijplaatsen heeft geen zin, het volk groeit na de langste dag niet meer en ook de bouw activiteit neemt af, dus een hele BK zullen ze niet meer vol krijgen.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Er is heel veel mogelijk. Eerst een honingkamer bijplaatsen en pas later een extra broedkamer natuurlijk ook, echter het is al juni, het seizoen is al een eind op weg. Op dit moment is er bij mij opeens veel dracht dus dat is gunstig bij uitbreiden, je zou dan ook beiden kunnen doen en dan het broednest verticaal op bouwen: een aantal ramen naar de tweede broedkamer en aan de kant aanvullen met kunstraat, daarboven een honingkamer met ook in het midden nieuwe ramen. Heb je al uitgebouwde ramen, dan is het allemaal wat gemakkelijker.
-
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Als de lindedracht losbarst bouwen ze heel snel uit. Ik zou een hk plaatsen om ruimte te geven en als je 8 ramen broed hebt een Bk erbij. Bijen denken vooruit, anders krijgen ze zwermplannen zonder voldoende ruimte.
Bij mij bouwen de volken na de langste dag ook nog snel uit. Volken medio juli opgezet gaan op 10 ramen de winter in.
Bij mij bouwen de volken na de langste dag ook nog snel uit. Volken medio juli opgezet gaan op 10 ramen de winter in.