Beste mede-imkers,
Momenteel heb ik twee buckfast volken in DB plus kasten en dat bevalt een stuk beter dan in mijn houten spaarkasten (minder hoge kasten oa en geen aan elkaar gebouwde ramen, geen last van kalk-/steenbroed)
Ik heb nog een DB plus kast (welke nog leeg is) maar zit te twijfelen of ik er een carnica volk in moet doen of een buckfast volk.
Iemand ervaringen met carnica in DB plus?
Ik zit te twijfelen omdat ik het idee heb dat de DB plus kast meer bij buckfast past dan bij carnica en omdat ik nu reeds 2 buckfast volken op dadant maat heb.
Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb overigens ook carnica volken maar alleen in spaarkasten.
Carnica in DB plus?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Re: Carnica in DB plus?
Hallo, Ik denk dat het weinig uitmaakt. Beide "rassen" groeien naar grote volken en gedijen goed.
Ik heb zelf Buckfast op de DB en het gaat goed. Een collega is gestart met carnica op spaarkast en die zetten we over op DB. Morgen laatste fase.
De DB heeft een eigen site en forum. Daar kun je waarschijnlijk meer info vinden. http://www.bieenkorf.be/forum1/ zoekterm carnica geeft in elk geval veel hits.
mvg,
Erik.
Ik heb zelf Buckfast op de DB en het gaat goed. Een collega is gestart met carnica op spaarkast en die zetten we over op DB. Morgen laatste fase.
De DB heeft een eigen site en forum. Daar kun je waarschijnlijk meer info vinden. http://www.bieenkorf.be/forum1/ zoekterm carnica geeft in elk geval veel hits.
mvg,
Erik.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
- Contacteer:
Hoi Erik, dankjewel, ik denk er nog even over, carnica bevalt mij goed, buckfast is nieuwer voor mij.
Ik heb buckfast f1 en raszuivere carnica. Heb 4 grote buckfast volken en 2 kleinere. Merk wel dat sommige veel nectar verbruiken als de dracht en/of het weer wat minder is. Anderhalve week geleden was er een honingkamer half vol dus nieuwe hk bij gezet en nu zijn beide HK's leeg.
Van 2 volken nog niet eens geslingerd, 1 daarvan heeft gezwermd, is een kleine zwerm van af gekomen en dat volk heb ik in april gekocht. Maar vind het wel raar dat het andere volk ook nog niets in de honingkamers heeft. Een ander volk doet het super goed, 2 spaarkast HK's van geslingerd en de volgende zit weer vol momenteel. Toch raar dat er zoveel verschil tussen de buckfast volken onderling zit, het beste volk is wel iets groter maar de andere zijn niet veel minder groot, allemaal gewoon volwaardige grote volken.
Is dit normaal bij buckfast? Kan je beter raszuivere buckfast houden?
Of zou er bij mij niet genoeg dracht zijn voor buckfast?
Ben benieuwd want de lindes gaan nu open hier, binnenkort 2 volken dichter bij de linde zetten naast mijn 2 carnica volken.
Ik heb buckfast f1 en raszuivere carnica. Heb 4 grote buckfast volken en 2 kleinere. Merk wel dat sommige veel nectar verbruiken als de dracht en/of het weer wat minder is. Anderhalve week geleden was er een honingkamer half vol dus nieuwe hk bij gezet en nu zijn beide HK's leeg.
Van 2 volken nog niet eens geslingerd, 1 daarvan heeft gezwermd, is een kleine zwerm van af gekomen en dat volk heb ik in april gekocht. Maar vind het wel raar dat het andere volk ook nog niets in de honingkamers heeft. Een ander volk doet het super goed, 2 spaarkast HK's van geslingerd en de volgende zit weer vol momenteel. Toch raar dat er zoveel verschil tussen de buckfast volken onderling zit, het beste volk is wel iets groter maar de andere zijn niet veel minder groot, allemaal gewoon volwaardige grote volken.
Is dit normaal bij buckfast? Kan je beter raszuivere buckfast houden?
Of zou er bij mij niet genoeg dracht zijn voor buckfast?
Ben benieuwd want de lindes gaan nu open hier, binnenkort 2 volken dichter bij de linde zetten naast mijn 2 carnica volken.
-
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
DB plus kasten heb ik niet, maar wel de gewone houten DB kasten. Zowel tienramers als twaalframers (de DB plus heeft er elf dacht ik).
Ik heb carnica, maar niet zuiver, eerder bastaarden dus. Ik zie grote verschillen tussen de volken. Zo heb ik 2 zeer grote sterke volken die veel nectar halen en zeer goed bouwen. Ze zitten op 11 ramen waarvan 8 met broed. Ik laat altijd 1 vulblok zitten, dat vind ik gemakkelijk werken, omdat ik alles dan gewoon kan opschuiven. De andere 2 volken halen minder, hebben ook minder ramen broed, bouwen minder snel...misschien eens andere koninginnen geven.
Ik heb carnica, maar niet zuiver, eerder bastaarden dus. Ik zie grote verschillen tussen de volken. Zo heb ik 2 zeer grote sterke volken die veel nectar halen en zeer goed bouwen. Ze zitten op 11 ramen waarvan 8 met broed. Ik laat altijd 1 vulblok zitten, dat vind ik gemakkelijk werken, omdat ik alles dan gewoon kan opschuiven. De andere 2 volken halen minder, hebben ook minder ramen broed, bouwen minder snel...misschien eens andere koninginnen geven.
-
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie Tomer, ik heb de afgelopen weken gemerkt dat er op de stand te weinig dracht is voor de buckfast volken. Er is hier echt wel sprake van een drachtarme periode na de kastanje bloei. Er is hier in de buurt van de bijenstand ook vrij weinig zomer dracht. Slecht een handvol lindebomen waarvan ruim de helft binnenkort gekapt wordt ivm nieuwe bredere weg 
Vanaf het einde van de kastanjebloei tot nu hebben de buckfastvolken meer verbruikt dan er is binnen gekomen. Ik laat er altijd een goede halfvolle HK op staan en die was vorige week droog. Weer wat geleerd. 2 buckfast volken staan nu bij de lindebomen een paar km verderop, 2 staan er nog op de stand, zit te overwegen om die ook nog naar de lindebomen te verplaatsen maar heb nog geen plek.

Vanaf het einde van de kastanjebloei tot nu hebben de buckfastvolken meer verbruikt dan er is binnen gekomen. Ik laat er altijd een goede halfvolle HK op staan en die was vorige week droog. Weer wat geleerd. 2 buckfast volken staan nu bij de lindebomen een paar km verderop, 2 staan er nog op de stand, zit te overwegen om die ook nog naar de lindebomen te verplaatsen maar heb nog geen plek.