Bijen komen niet omhoog
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Bijen komen niet omhoog
Hallo iedereen, ik ben een beginnend imker en mijn volk is goed de winter doorgekomen. Nu heb ik er een extra bak opgezet, met moertooster, maar ze komen met moeite in deze bak om het vol te bouwen. Wat zou ik hier aan kunnen doen?
- harry mouris
- Aantal volken: 16
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Bijen komen niet omhoog
Hoi,
Probeer of je van iemand een aantal uitgebouwde honingramen kan bemachtigen. Als je die in het midden hangt zal je zien dat het snel gaat. Als je geen uitgebouwde ramen hebt, dan eerst een tijdje zonder moerrooster, totdat je ziet dat ze de kunstraat in de honingkamer uitbouwen. Dan als de wiedeweerga het rooster ertussen (wel checken of de koningin niet in de honingbak zit (waarschijnlijk niet hoor)).
groet H@rry
Probeer of je van iemand een aantal uitgebouwde honingramen kan bemachtigen. Als je die in het midden hangt zal je zien dat het snel gaat. Als je geen uitgebouwde ramen hebt, dan eerst een tijdje zonder moerrooster, totdat je ziet dat ze de kunstraat in de honingkamer uitbouwen. Dan als de wiedeweerga het rooster ertussen (wel checken of de koningin niet in de honingbak zit (waarschijnlijk niet hoor)).
groet H@rry

-
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Heel erg bedankt, zal het proberen!
-
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Bedoel je een BK bovenop een BK ?
Als je maagdelijke raat hebt in de HK dan doe ik zelf altijd eerst even geen rooster ertussen. Dan bouwen ze het veel snelller uit.
Als je maagdelijke raat hebt in de HK dan doe ik zelf altijd eerst even geen rooster ertussen. Dan bouwen ze het veel snelller uit.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Contacteer:
Hoeveel ramen broed heeft het volk? Dadant of simplex? Is er genoeg dracht en is er genoeg voer in de kast? Deze tijd van het jaar zijn de volken op zijn grootst, wel raar dat ze die tweede bak niet willen in gebruik nemen.
Gr Steve
Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Gr Steve
Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk