Beste Imkers,
Ik heb een aantal miniplus kasten die ik ga inwinteren. (4 rompen)
In de winter verdamp ik oxaalzuur op al m'n kasten, ik doe ik door een soort lade onder de broedkamer neer te zetten waar de verdamper inzit. Er zit iets gaas tussen de verdamp ruimte en de broedkamer dus bijen kunnen er niet bij. De opening van het gaas is zo gemaakt dat er meerdere type kasten op kunnen.
Op deze manier hou ik m'n kunststof kasten intact ipv gesmolten.
MAAR, mijn mini plus kast is er een van Poolse kom af (Gladde buitenkant geen inham)
Ik zou dus de kasten moeten optillen van hun bodem af en verplaatsen op de "Verdamper lade", ik weet niet of dit wel echt gaat lukken en daarom heb ik na gedacht over een oplossing; graag hoor ik jullie mening!
1- Ik hou de kasten op poolse mini plus, zet de gehele kast op de lade inclusief bodem met ventilatie roosters. Sluit de zijkanten van de bodem af zodat de damp alleen de kast in kan gaan. Vervolgens zet ik de kast terug.
2- Ik zet de mini plus etages op een een lege miniplus broedkamer ( met inham), , zet de gehele kast op de lade. Verdampen. Vervolgens zet ik de kast terug.
3- Ik ga gewoon oxaalzuur verdampen van bovenaf, de verdamperlade zet ik boven op de kasten, ookal zal er wat warmte verloren gaan en mogelijk wat opvliegende bijen.
4- Ik ga de mini plus kasten behandelen door middel van druppels oxaalzuur
5- Ik denk helemaal verkeerd en moet iets anders doen, namelijk : ........
Dus graag hoor ik hoe de andere mini plus gebruikers hun winter behandeling uitvoeren!
Oxaalzuur verdampen - Miniplus
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Oxaalzuur verdampen - Miniplus
Zie hier een optie om dat van bovenaf te doen . ..http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _verdampen
-
- Contacteer:
Jaap heb jij ervaring met het van boven verdampen?Jaap v.Popering schreef:Zie hier een optie om dat van bovenaf te doen . ..http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _verdampen
Het leek mij beter om van onder te verdampen; Gassen zijn warm en stijgen op. En doordat je de bovenkant niet open doen verlies je geen warmte van de kast.
Of denk ik hier te veel over en is het gewoon niet zo spannend?
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De afbeelding is van mijzelf ....en het werkt prima .
Jaap v P
Jaap v P