Beste imkers,
Mijn moeder en ik zijn beginnende imkers en hebben sinds dit jaar een volkje. Vanuit de aflegger hebben we twee voerramen meegekregen (zo'n twee maanden geleden ongeveer) en sindsdien is de honingvoorraad alleen maar aan het slinken. We zagen elke week dat de voerramen iets leger werden en dat er geen nieuwe honing werd opgeslagen. Het volk groeit wel erg goed, er is altijd BRIAS en er zijn al zo'n 8 ramen met broed. We hebben twee weken geleden een honingkamer geplaatst om een beetje meer ruimte te geven voor opslag.
Ondertussen zit er al bijna geen honing meer in de kast en we maken ons zorgen dat ze niets kunnen vinden vanwege de droogte. Ze staan in een bosrijk buitengebied, vlakbij een vijfer (dus aan de watervoorraad kan het niet liggen), en er zijn wel veel bloeiende planten. Lijkt het jullie verstandig om nu bij te gaan voeren? Of is de kans op roverij te groot?
groeten,
vysje
bijvoeren in de zomer
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: bijvoeren in de zomer
Bijvoeren met kleine hoeveelheden. Suikeroplossing 1:1. Als er verder geen volken in de buurt zijn, is de kans op roverij klein. Vliegspleet vernauwen kan geen kwaad. Door de droogte is de nectarstroom bij veel bloemen en planten opgedroogd. Iedere dag kleine hoeveelheden voeren simuleert een regelmatige dracht, waardoor het volk zich verder kan ontwikkelen voor de winter.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Heb nog een ander idee( 2003) om te "voeren":
Willem was in werkelijkheid Maagendans was gemeente sect. van Arnhem. De bijenstal in de Goffert was zijn idee. Hij schreef veel in het "groentje"onder de naam Willem wordt wakker, simuleerde veel imkers in spe.
In die tijd hadden we slechte jaren(oogsten) het was een uitkomst om de sluitramen om te bouwen. Als je de opening van het "suikerraam" naar het volk toe keerde, en er was wat dracht, begon het volk de suiker er uit te slepen. Daarvoor in de plaats werd er een raat gebouwd.
Draaide je "het suikerraam" om zodat de opening naar "buiten" wees werd er niet gesleept.
Nu pas ik het toe bij koninginenteelt. In de kircainerkastjes gebruik ik in het voedergedeelte drogesuiker. Ook nu als de volkjes veel kunnen halen wordt er soms met wat suiker gesleept. Maar dat weegt niet op bij de dagen waar niets anders dan water is te halen!
Hallo,
Ik ben bezig met de groentjes door te worstelen vanaf 1953.
en ik ben inmiddels aangeland in 1962, en hierin is een hele verhandeling over hoe goed het wel niet is om droge suiker te gebruiken(Willem wordt wakker..), als er weinig dracht is. Groeten Harmen
Oorspronkelijk geplaatst door Harmen Ende 04/11/2003 21:19:37
Willem was in werkelijkheid Maagendans was gemeente sect. van Arnhem. De bijenstal in de Goffert was zijn idee. Hij schreef veel in het "groentje"onder de naam Willem wordt wakker, simuleerde veel imkers in spe.
In die tijd hadden we slechte jaren(oogsten) het was een uitkomst om de sluitramen om te bouwen. Als je de opening van het "suikerraam" naar het volk toe keerde, en er was wat dracht, begon het volk de suiker er uit te slepen. Daarvoor in de plaats werd er een raat gebouwd.
Draaide je "het suikerraam" om zodat de opening naar "buiten" wees werd er niet gesleept.
Nu pas ik het toe bij koninginenteelt. In de kircainerkastjes gebruik ik in het voedergedeelte drogesuiker. Ook nu als de volkjes veel kunnen halen wordt er soms met wat suiker gesleept. Maar dat weegt niet op bij de dagen waar niets anders dan water is te halen!
!Hans.
-
- Contacteer:
Als je een kilo suiker in het voerraam doet, want dat kan er in gaan ze er mee slepen.Hans van der Post. schreef:Als je de opening van het "suikerraam" naar het volk toe keerde, en er was wat dracht, begon het volk de suiker er uit te slepen.
Geleerd, en meermalen toegepast indertijd om de suiker iets nat te sproeien met wat water.
Er vormt zich dan een soort "korstje" op, en het slepen zal niet meer gebeuren.
Zo een voerraam werd ook meegegeven naar de heide dracht voor slechte dagen.
Perfecte oplossing.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Bijen, monitor van ons milieu!