gegiste koolzaadhoning
Moderator: Hans van der Post.
gegiste koolzaadhoning
Kan iemand misschien stap voor stap uitleggen hoe je gegiste honing moet uitkoken dus op welke manier etc zodat de alcohol verdwijnt?
Ik heb een beetje rond gezocht/gevraagd maar ik heb nog geen concrete uitleg gevonden??
Ik heb een beetje rond gezocht/gevraagd maar ik heb nog geen concrete uitleg gevonden??
Re: gegiste koolzaadhoning
Waarom zou je dat willen. Als de honing gegist is dat kan je er niks meer mee behalve misschien mede maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Verwarmen naar 50 graden ...schuim er afscheppen en voor jezelf gebruiken .Mr Bij schreef: Ik heb een beetje rond gezocht/gevraagd maar ik heb nog geen concrete uitleg gevonden??
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Mede van maken lijkt me inderdaad de meest geschikte oplossing. Wel eerst zodanig verhitten dat de "wilde" gisten zijn gedood. Na afkoeling een goede wijngist (via een wijnstarter) toevoegen.
Wat bedoeld u precies met mede maken?gijs.v schreef:Waarom zou je dat willen. Als de honing gegist is dat kan je er niks meer mee behalve misschien mede maken.
En hoe gaat dat precies dat verwarmen? Met water erbij of zonder water en in een pan of ergens anders verwarmen etc?Jaap v.Popering schreef:Verwarmen naar 50 graden ...schuim er afscheppen en voor jezelf gebruiken .Mr Bij schreef: Ik heb een beetje rond gezocht/gevraagd maar ik heb nog geen concrete uitleg gevonden??
Ik heb graag honing zonder alcohol dus de toevoeging is voor mij geen optie.Eddy Geurtsen schreef:Mede van maken lijkt me inderdaad de meest geschikte oplossing. Wel eerst zodanig verhitten dat de "wilde" gisten zijn gedood. Na afkoeling een goede wijngist (via een wijnstarter) toevoegen.
Mede is “honingwijn”, een alcoholische drank op basis van honing. aangezien de honing toch al “bedorven” is, kan er maar het beste iets van maken.Mr Bij schreef:Wat bedoeld u precies met mede maken?gijs.v schreef:Waarom zou je dat willen. Als de honing gegist is dat kan je er niks meer mee behalve misschien mede maken.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Daar zijn enkele mogelijkheden voor .Mr Bij schreef:En hoe gaat dat precies dat verwarmen? Met water erbij of zonder water en in een pan of ergens anders verwarmen etc?Jaap v.Popering schreef:Verwarmen naar 50 graden ...schuim er afscheppen en voor jezelf gebruiken .Mr Bij schreef: Ik heb een beetje rond gezocht/gevraagd maar ik heb nog geen concrete uitleg gevonden??
Zelf heb ik een oude koelkast waar ik b.v. een emmer of wat potjes in plaats en verwarm deze door middel van een gloeilamp
Ook is het mogelijk om een emmer in b.v. een grotere ketel met water te plaatsen en deze te verwarmen .