In de loop van de vele imkerjaren heb ik diverse kappen,handschoenen en bijenpakken benut.
In Frankrijk heb ik mij wel moeten bedienen van een super-sluitend pak omdat het Franse landras bijzonder agressief kan zijn ( maar halen deden ze !)
In Nederland werk ik het liefst zonder handschoenen omdat manipuleren van ramen prettiger gaat. Zeker als handschoenen ouder en stijver worden is het geen plezier ermee te werken . Van van die rubber afwashandschoenen , die ik wel heb zien gebruiken moet ik niets hebben, Bij het zien ervan krijg ik al transpirerende handen.Groentjes adviseer ik: ga er met blote handen in en voel zo handelingen aan.
Graag zou ik van forumgebruikers weten hoe zij zich beschermend kleden Waar aangeschaft ?
Bij warm heet weer gebruikte ik in Frankrijk een Sheriff jack met fijne vaste kap, eronder een witte overall( je werkt met een roestvaste beroker bij veel grote volken. Franse bijen lachen om het Dathepijpje

In Nederland komt mijn Dathépijpje wel te voorschijn, nostalgie he. Altijd oppassen voor je voortanden.
Hier in Nederland draag ik een stofjas met losse kap.
Soms is het wel prutsen met die pijp door die kap die soms ook gaat overhellen en bijen toch ergens toelaat. Niet leuk bij een bezweet gezicht of bij lippen,ogen en oortjes.

Ik weet dat ik nu te horen krijg; pak het probleem aan de bijenkant aan, dus zachtaardige beestjes. De andere kant van de medaille is echter een fijn gemakkelijk zittend jack en een goed zittende kap. Wat is Uw ervaring en mening.?
Hier kan de uitdrukking voor een goed advies gelden, overgehouden aan mijn Militaire diensttijd:====>
"Wie de Ouwe matst, matst zichzelf "!