Jaap v.Popering schreef:Franschman schreef:. Insecten zoals de honingbij wordt de dupe van het gebruik van deze niets ontziende gewasbeschermer (!) lees herbicide.
g
Ik mag van een landbouwer mijn stal op zijn grond plaatsen .
Hij onderhoud zelf zijn gronden daar behoort ook al heel veel jaren het spuiten met roundup tegen onkruiden onder direct voor mijn stal .Zie fig 1 .
bijenstal 1 .jpg
Een maand later ziet het er weer zo uit fig 2
Bijenstal 2 .jpg
Mijn ervaringen zijn dat ik in al die jaren ....GEEN ....schade aan mijn volken heb kunnen constateren .
Let op: Het middel heeft aantoonbare negatieve effecten , niet alleen op de vegetatie en de levende have daarin, maar ook is aangetoond dat de stof bij de mens kanker kan oproepen. Geen prettig vooruitzicht en o.a. In de V.S een argument om schadeclaims in te dienen.
Oude wijsheid :”Als het kalf verdronken is dempt men de put” denk maar eens aan het DDT drama!) het niets ontzienende middel Parathion (!) ook zo fijn toepasbaar in de landbouw

en het uiterst giftige Dioxine. Het middel ‘Gaucho’ in Frankrijk inmiddels verboden.

Ook het aquatisch milieu heeft te lijden van het middel.
Vissen, salamanders zelfs watervlooien e.d niet blij !
Amerikaanse kennissen die nu permanent in Frankrijk wonen, beklagen zich dat er in de V. S. bijna geen ‘onbehandeld’ (!) en onbespoten voedsel meer te koop is.
Een argument voor deze (rijke) Amerikanen ,( woonden eerst in Vermont en Florida) om zich in Frankrijk te vestigen. Een teken aan de wand !