Vorig jaar heb ik juli een geschepte zwerm gekregen van een kennis die enkele volken heeft en is mijn hobby geboren

Een spaarkast aangeschaft en het volk geplaatst. In augustus kreeg ik er nog een zwerm bij die in een noodkast opgeslagen is naast mijn eerste volk. In september heb ik deze 2 samengevoegd met behulp van de kranten methode en deze is geslaagd zonder verlies van bijen zover ik weet. De koninginnen heb ik het zelf laten uitzoeken wie de sterkste is.
Aangezien ze geen voervoorraad hebben kunnen aanleggen heb ik ze gevoerd met speciale bijenvoeding.
Het volk is de winter heel goed doorgekomen want op de mooie dagen van afgelopen week wordt er heel actief gevlogen en er is BRIAS aanwezig.
Aangezien het broed alleen in de bovenste broedkamer heb ik gister de broedkamers omgewisseld zodat het broed onder in de kast zit. De bovenste broedkamer heeft ca 7 uitgebouwde ramen, een sluitblok en 2 half afgebouwde kunstraten.
Nu kom ik dan eindelijk bij het 'probleem'. Aangezien ik beginnend imker ben heb ik nog geen uitgebouwde ramen in de honing kamer. Ik heb gister de honing kamer met 10 ramen met kunstraat bovenop het broednest gezet in de hoop dat het volk gaat uitbouwen als het er aan toe is. Zo krijg ik mijn uitgebouwde ramen.
Alleen weet ik niet of dit goed is... Kan ik dan al honing verwachten? Krijgen de bijen het op tijd uitgebouwd? Kan ik beter ramen ruilen tegen uitgebouwde ramen?
Hoop op wat advies en alvast bedankt!