Verven zijkanten dak spaarkast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

PaulL
Berichten:2
Lid geworden op:vr 04 feb 2022, 20:57
Imker sinds:2022
Contacteer:
Verven zijkanten dak spaarkast?

Bericht door PaulL » vr 04 feb 2022, 21:10

Goedenavond,

Net nieuw hier op het forum.inmiddels volg ik een cursus bijeenhouden. Deze winter een bijenkast, spaarkast gemaakt met behulp van een bouwtekening. Het dak heb ik gemaakt van multiplex met een dunne laag aluminium als dakbedekking.
De kast komt in een bijenstal te staan en zal weinig tot geen last van regen krijgen.
Nu wil ik de zijkanten van het dak verven. Vanwege wat beschadigingen heb ik geplamuurd en dus is lak mooier dan beits, vind ik.
Maar welke verf ik daar het beste voor kan aanschaffen is mij niet echt duidelijk. Uiteraard zo bij-vriendelijk mogelijk. Ik vind teveel verschillende opties via het internet. Wie heeft hier een goede tip voor? En is het daarbij nog verstandig om een specifieke kleur te kiezen, of wellicht verschillende kleuren bij de kasten? Ik heb gelezen dat de bijen eigenlijk alleen wit, geel en blauw herkennen. Maar zijn die kleuren echt nodig bij het dak? Want ik hoop in de toekomst naar 5 kasten te gaan. Voorlopig dit jaar 2 a 3 .......

Groet,

Paul

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verven zijkanten dak spaarkast?

Bericht door tomer » zo 06 feb 2022, 11:08

Maakt niet veel uit. Voor het dak hoeft de verf niet ademend zijn. Vooral de kleur van de vliegplank en de voorkant van de kast kunnen helpen bij het oriënteren.

PaulL
Berichten:2
Lid geworden op:vr 04 feb 2022, 20:57
Imker sinds:2022
Contacteer:

Re: Verven zijkanten dak spaarkast?

Bericht door PaulL » zo 06 feb 2022, 20:17

Oké duidelijk, bedankt voor je reactie!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten