Zoals de titel doet vermoeden ben ik niet gepland maar wel gewenst amateur imker

Even een verhaal vooraf..
Uit een erfenis heb ik oude imkermaterialen meegenomen van mijn opa. Een antieke beroker (jaren 40-50), bijenmes, het oude pak van mijn opa, een aantal oude kasten waarvan ik er één van heb bewaard.
Ik had geen intentie om bijen te houden maar deze spullen puur als decoratieve waarde te behouden met een aantal foto's van mijn familie. Nu heb ik de enige kast afgelopen week buitengezet zodat ik wat tijd en ruimte had om wat spullen op te bergen. Jullie raden het waarschijnlijk al, ik heb nu een behoorlijke groep van bijen die in en uit vliegen. Als een held op sokken (voor het eerst honderden zoemende bijen benaderen) heb ik de kast opengemaakt en zag wat raampjes, waarvan twee hele oude met grijze kleur. Ze zijn druk bezig en ze gaan niet door het metalen rooster heen die tussen de twee lagen van de kast zitten, ze laten me zelfs met rust als ik in de buurt van de kast ben, dus ze hebben het naar hun zin? Hoe weet ik welke soort bij er is aangevlogen? De koningin heb ik met veel speurwerk gevonden maar deze was ongemerkt.
Maar nu komt het? Wat nu in de eerste periode? Ik ben gestart met literatuur te verzamelen en heb nu als eerste stap nieuwe ramen en was gehaald voor de 'eerste verdieping van de kast', het metalen rooster heb ik tijdelijk uit de kast gehaald. De was en de raampjes zijn gretig door de dames ontvangen.