Ongelofelijke lindedracht van 2024

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Eliasd
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
Contacteer:

Ongelofelijke lindedracht van 2024

Bericht door Eliasd »

Hier in Gent, Oost-Vlaanderen België ongelofelijk veel regen gehad laatste maanden. Een zeer magere voorjaarsoogst gehad, sommigen hebben zelfs geen honing afgenomen, ik zo'n 10 kg/volk.

Het zag er naar uit dat 2024 geen goed honingjaar kon worden tot de hittegolf die nu al 5 dagen bezig is. Enorm grote volken met nog nauwelijks vlieguren dit jaar en lichte honger met een uitstekende dracht, ik moet er geen tekeningetje bij maken. 3 dagen geleden een leeg raam ingehangen, gisteren was dat al volledig uitgebouwd. De honingkamers afhalen zorgt voor een tsunami van honing die uit de braamraat loopt. Bakken te kort, kasten te kort voor de broedafleggers die ook op ontploffen staan. Nauwelijks open broed, een afgezwermd volk dat eruit ziet alsof het nooit gezwermd heeft want toen ik die opendeed stroomden de bijen er letterlijk uit. Een raampje uit het broednest scheef houden en de bijen eronder moeten hun paraplu opzetten. Fantastisch!

Er zijn nog veel lindes die niet open staan, de temperatuur zal weer wat zakken volgende week maar dat is misschien goed zodat de grond niet te snel uitdroogt voor de tweede act.

Ik hoor weinig over de linde bij anderen, hoe doet die het bij jullie?
GR
Elias
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Ongelofelijke lindedracht van 2024

Bericht door Hans van der Post. »

Ook hier aan de kust (Oegstgeest nl) stromen de honingkamers vol. In de avond staan de volken zwaar te ventileren. Had niet gedacht dat na weken regen de lindebomen tot grote bloei zouden komen. :)
!Hans.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Ook in de Gelderse Achterhoek geweldige dracht van de linde, maar het lijkt erop dat het binnen enkele dagen is afgelopen. Op veel plaatsen is de bloesem al uitgebloeid.
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

De linde bloeit hier ook rijkelijk en is nog niet uitgebloeid en de zilverlinde bloeit ook bijna.
Ik heb er toch een 4e honingbak op moeten zetten, zoals het nu is raakt deze ook wel vol.
Eliasd
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
Contacteer:

Bericht door Eliasd »

Super dat het overal zo goed meevalt! Hier wegens gebrek aan bakken en raampjes een bak van een ander type kast van een collega imker opgezet met enkel houten latjes als "raam". Hoop dat dat geen gigantische warbouw wordt. Normaalgezien zou ik die bak tussen broedbak en honingbakken zetten maar uit schrik voor een plakboel heb ik ze bovenop gezet.
Heb pas de 13e juli tijd om te slingeren wegens examens en met de zilverlinde die nog net niet bloeit vrees ik voor een serieus ruimtegebrek.
Maar ik vermoed dat ze zodanig veel zullen halen dat ze de belemmering van de verzegelde bakken wel zullen overwinnen.

We zien wel! Trouwens, iemand een idee rond welk uur koninginnen op bruidsvlucht gaan? Heb hier een bervruchtingskastje, zaterdag gevuld en gisterenavond buitengezet. Nu stertselen ze hevig aan de ingang, eens vlug gekeken en ze hebben al dat hele kastje uitgebouwd... Ik vermoed dat ze dat enkel doen als ze moergoed zijn dus dan zou de koningin nu op bruidsvlucht moeten zijn. Lijkt mij wel vroeg want zie nog geen darren vliegen.

Zoemende honinggroet,
Elias
PS: als iemand inventieve methodes heeft om gebrek aan honingbakken en raampjes op te lossen hoor ik ze graag.
Plaats reactie