Bijenvolk in holle boom naast woning
Bijenvolk in holle boom naast woning
Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik denk hier de meeste ervaring te kunnen vinden.
Sinds vandaag is een bijenvolk neergestreken in onze oude holle vogelkers van ruim 100 jaar. Op circa 6 meter hoogte hebben duizenden bijen na heel wat gezoem hun intrek genomen, gebruik makend van oude specht gaten.
Aangezien ik mijn best doe op ons land om zoveel mogelijk insecten aan te trekken en ca. 2000 m2 ingezaaid heb met aantrekkelijke bloemen voor oa bijen ben ik in eerste instantie blij dat een bijenvolk in een natuurlijke omgeving zich heeft genesteld.
Maar nu de maar: de holle boom staat direct naast onze woonboerderij en een buitenverblijf, en op een plek waar een pad loopt ik ook met de zitmaaier normaliter het gras maai. Een zwembad staat op ca 10 meter afstand.
Ik wil het liefst dat dit ok is en dat ik mij geen zorgen hoef te maken, maar mocht dit toch niet zo zijn dan ook eventueel met de opties die dan overblijven.
Sinds vandaag is een bijenvolk neergestreken in onze oude holle vogelkers van ruim 100 jaar. Op circa 6 meter hoogte hebben duizenden bijen na heel wat gezoem hun intrek genomen, gebruik makend van oude specht gaten.
Aangezien ik mijn best doe op ons land om zoveel mogelijk insecten aan te trekken en ca. 2000 m2 ingezaaid heb met aantrekkelijke bloemen voor oa bijen ben ik in eerste instantie blij dat een bijenvolk in een natuurlijke omgeving zich heeft genesteld.
Maar nu de maar: de holle boom staat direct naast onze woonboerderij en een buitenverblijf, en op een plek waar een pad loopt ik ook met de zitmaaier normaliter het gras maai. Een zwembad staat op ca 10 meter afstand.
Ik wil het liefst dat dit ok is en dat ik mij geen zorgen hoef te maken, maar mocht dit toch niet zo zijn dan ook eventueel met de opties die dan overblijven.
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast P0 en F1
- Contacteer:
Re: Bijenvolk in holle boom naast woning
Als het zachtaardige bijen zijn hoeft u zich geen zorgen te maken.
Natuurlijk, maar hoe kom ik er zonder problemen achter dat ze zachtaardig zijn.
-
- Imker sinds: 1979
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Als het volk op zes meter hoogte is neergestreken, dan hoef je je geen zorgen te maken. Ze hebben geen enkele interesse in tafels met ranja, frisdrank of bier. Vanaf jouw terras zul je ze zien uitvliegen en weer terugkomen, beladen met stuifmeel (gele pootjes). Een aantal van mijn volken staan op zes meter afstand (horizontaal gemeten) vanaf ons terras, geen enkel probleem.
Veel kijkplezier, er zijn maar weinig mensen die zo gelukkig zijn om een bijenvolk zo dichtbij te kunnen observeren!
Veel kijkplezier, er zijn maar weinig mensen die zo gelukkig zijn om een bijenvolk zo dichtbij te kunnen observeren!
Bedankt voor jullie reacties. Binnenkort komt de schilder de windveren verven. Dat is op ca. 3 meter hemelsbreed van het nest. Kan de geur van de verf of de afstand wat problemen opleveren?
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
De bijen hebben een aanvliegroute rechtstreeks vanuit de ingang van het nest, ik weet niet of dat te zien is op 6 meter hoogte. Het enige waar je je druk om zou kunnen maken, is of die windveren in deze vliegroute liggen. Dan moet je schilder misschien een petje op doen zodat de bijen niet in zijn haar verstrengeld raken. Verder gaat het vast goed.
Bedankt Eddy,
Inmiddels zijn we twee weken verder. Hoewel de hoofdopening aan de terras zijde zit hebben we nog geen enkele last ervaren. Ze vliegen eigenlijk meteen langs de boom in en uit weg en niet over het terras. Op 5 meter hoogte is een tweede in/uitgang die wat minder actief gebruikt wordt.
Gisteren heb ik voor het eerst direct rondom de boom gemaaid (wel pas om 18.00), weliswaar geheel beschermd inclusief imkerhoed maar geen enkele bij die me agressief benaderd heeft. Voor de schilder heb ik ook al een beschermende kap en Bien-Jet gekocht voor het geval dat.
Het zou prachtig zijn als we zo jaren vreedzaam naast elkaar kunnen leven. Dagelijks volgen we de activiteiten met een verrekijker, de bijtjes hebben het er maar druk mee.
Inmiddels zijn we twee weken verder. Hoewel de hoofdopening aan de terras zijde zit hebben we nog geen enkele last ervaren. Ze vliegen eigenlijk meteen langs de boom in en uit weg en niet over het terras. Op 5 meter hoogte is een tweede in/uitgang die wat minder actief gebruikt wordt.
Gisteren heb ik voor het eerst direct rondom de boom gemaaid (wel pas om 18.00), weliswaar geheel beschermd inclusief imkerhoed maar geen enkele bij die me agressief benaderd heeft. Voor de schilder heb ik ook al een beschermende kap en Bien-Jet gekocht voor het geval dat.
Het zou prachtig zijn als we zo jaren vreedzaam naast elkaar kunnen leven. Dagelijks volgen we de activiteiten met een verrekijker, de bijtjes hebben het er maar druk mee.
-
- Imker sinds: 1979
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Nu nog een lidmaatschap bij een lokale imkervereniging en een beginnerscursus bijenhouden
.
Leuk om te horen dat het een tevreden samen(be)leving is geworden!
Groeten, Eddy

Leuk om te horen dat het een tevreden samen(be)leving is geworden!
Groeten, Eddy
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Voor deze manier van bijenhouden heb je geen cursus nodig.