Weet niet als het bij meerdere imkers voorkomt , maar nu bij mij voor de tweede maal
Een sterke VBA gemaakt na 9 dagen doppen breken 2 uur wachten en vervolgens larven inhangen , volgende dag geen aanname
Wat mij opviel de bijen bleven zo rustig , op advies de bijen gezeefd en nog een keer nagekeken op mogelijk een vergeten dop , ook niet het geval
Weer doppen ingehangen zonder resultaat , Kan iemand dit verklaren ??
Denk zelf wel eens zouden de bijen van de VBA ( 9 dagen ) al te oud kunnen zijn
Geen aanname larven
-
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 35
- Bijenras(sen): carnica.
- Contacteer:
Re: Geen aanname larven
Denk ik toch een verborgen dop over het hoofd gezien. Goed kijken tussen gesloten werkster broed. Onderscheid is soms nauwelijks zichtbaar.
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Deze zomer al verschillende keren overgelarft en telkens hetzelfde, dopjes worden maar voor 50% aangetrokken in starter en in een pleegvolk sneuvelen er daarna ook nog wel enkele. Als het dan eindelijk wel wat koninginnen opleverd blijft daarvan de helft ook nog is achter op bevruchtingsvlucht. Nooit meegemaakt dat het zo een slecht jaar was om moeren te kweken, eerdere jaren ging het bijna altijd vanzelf en tot 80% bevruchte was toen normaal.
MVG CP
MVG CP
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast P0 en F1
- Contacteer:
Waarom een verzamelbroed aflegger ipv een starter te maken. Een starter is zeker moerloos en binnen 4 uur te realiseren. Daarna kun je de aangeblazen doppen in verschillende volken opkweken.