Inmidddels liggen de eerste vier dagen van Juli alweer achter ons. Dit betekend dat we zachtjes aan de zomerbehandeling kunnen gaan denken. Nu zit ik zelf met deze situatie.
Op een volk na hebben mijn andere drie volken gezwermd. Ook heb ik een aantal broedafleggers gemaakt. Een zwerm heb ik een raam half open en half gesloten broed meegegeven. Dat betekend dat de rest van mijn volken een broedlozs periode heeft gehad. Zouden deze volken aan een volwaardige blokbehandelimg varromed genoeg hebben, of moet ik rigoureuzer te werk gaan?
Die amdere twee volken, zonder broedloze periode:
Een volk is heel groot, en bestemd voor de heidedracht. De amder is een zwerm die nu op zes ramen zit, maar morgen naar een 11 ramer gaat. Iemand nog tips voor een goede en eenvoudoge bestrijding?
Ik had natuurlijk oxaalzuur moeten doen bij de broedloze periodez, maar dat is er helaas helemaal bij ingeschoten.
Alvast bedankt.
Varroa, zomerbestrijding
Moderator: Hans van der Post.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Varroa, zomerbestrijding
Hangt er onder meer vanaf wat je met de honing van plan bent. Ook Varromed mag niet worden gebruikt tijdens de honingdracht, of wanneer je honingkamers op het volk hebt.
Verder is het erg lastig hierover te adviseren zonder de besmettingsgraad te weten.
Verder is het erg lastig hierover te adviseren zonder de besmettingsgraad te weten.