Eenbaksimkeren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica F1
- Contacteer:
Eenbaksimkeren
Hallo allemaal
Ik lees veel over het eenbaksimkeren. Wat is jullie ervaring hiermee? Positieve of negatieve ervaringen?
Ik lees veel over het eenbaksimkeren. Wat is jullie ervaring hiermee? Positieve of negatieve ervaringen?
-
- Imker sinds: 1990
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Eenbaksimkeren
Hallo Oldambtimker,
Ik gebruik deze methode al een aantal jaren en ben er zeer tevreden over.
Je krijgt sneller honing in de honingkamer en bij controles in de broedruimte hoef je maar 1 kamer door te spitten.
Bij honingafname moet je wel wat honing achterlaten omdat er bij deze methode minder honing in de broedkamer zit.
Ik imker op 11 raams Segebergers en enkele 10 raams spaarkasten.
Vr. gr, Anne
Ik gebruik deze methode al een aantal jaren en ben er zeer tevreden over.
Je krijgt sneller honing in de honingkamer en bij controles in de broedruimte hoef je maar 1 kamer door te spitten.
Bij honingafname moet je wel wat honing achterlaten omdat er bij deze methode minder honing in de broedkamer zit.
Ik imker op 11 raams Segebergers en enkele 10 raams spaarkasten.
Vr. gr, Anne
-
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie. Ik imker ook op 11-raams segeberger kasten. Ik ga dit jaar starten met het eenbaksimkeren. Ben heel benieuwd naar deze ervaring 

-
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hi,
Afgelopen jaar heb ik veel tegenslagen ervaren. Daarom ben ik deze winter op zoek gegaan naar een andere aanpak. Via YouTube ontdekte ik de video’s van Ben som de Cerff. Zijn boek over Eenbaksimkeren raad ik je zeker aan, omdat het een innovatieve en wetenschappelijk onderbouwde benadering biedt.
Bekijk ook zijn blogpost: https://blog.debijenhouders.nl/blog/voo ... aksimkeren
Voor mij is het grote verschil tussen Eenbaksimkeren en traditioneel imkeren is dat bij deze alternatieve methode op basis van wetenschappelijke inzichten aanpassingen zijn doorgevoerd. (Of juist aanpassingen die zijn gedaan om honingopbrengst te maximaliseren/zwermdrift te minimaliseren, zijn teruggedraaid) Hierbij wordt varroa-bestrijding direct geïntegreerd in de aanpak.
Volgens mij is het wel belangrijk dat je bijen houdt die niet te zwermdriftig zijn, dus buckfast of f1 carnica.
Met vriendelijke groet,
Elio
Afgelopen jaar heb ik veel tegenslagen ervaren. Daarom ben ik deze winter op zoek gegaan naar een andere aanpak. Via YouTube ontdekte ik de video’s van Ben som de Cerff. Zijn boek over Eenbaksimkeren raad ik je zeker aan, omdat het een innovatieve en wetenschappelijk onderbouwde benadering biedt.
Bekijk ook zijn blogpost: https://blog.debijenhouders.nl/blog/voo ... aksimkeren
Voor mij is het grote verschil tussen Eenbaksimkeren en traditioneel imkeren is dat bij deze alternatieve methode op basis van wetenschappelijke inzichten aanpassingen zijn doorgevoerd. (Of juist aanpassingen die zijn gedaan om honingopbrengst te maximaliseren/zwermdrift te minimaliseren, zijn teruggedraaid) Hierbij wordt varroa-bestrijding direct geïntegreerd in de aanpak.
Volgens mij is het wel belangrijk dat je bijen houdt die niet te zwermdriftig zijn, dus buckfast of f1 carnica.
Met vriendelijke groet,
Elio
-
- Imker sinds: 2018
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
- Contacteer:
Ik doe het inmiddels een paar jaar. Mijn ervaring is dat het vooral voordelen heeft(zie onder andere blog BenSDC). Zwermdrift zit trouwens in de genen, en eenbaksimkeren heeft daar niet heel veel invloed op. Wel is het zo dat een eenbakskast sneller gevuld is met bijen. Daarom is tijdig ruimte geven enorm belangrijk. Bij ruimtegebrek ontstaat zwermdrift, en eens een volk zwermdrift hebt is het niet eenvoudig dat weer te resetten. Het is dus belangrijk om bij een bijna volledig bezette bovenste bak gewoon een nieuwe honingkamer bij te zetten. Verder is er in de BK mijder ruimte voor voer aanwezig. Ook dat is een zaak om in de gaten te houden.
-
- Contacteer:
Ik ben ook op het pad van eenbaksimkeren gekomen door Ben. Ook zijn webinar hierover gekeken, dus veel informatie verzameld. Dank voor de reacties. Dit bevestigd mijn keuze om over te gaan op eenbaksimkeren. We gaan kijken hoe het seizoen gaat lopen!
-
- Imker sinds: 2023
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Dag,
Ook ik ga dit jaar voor het eerst met 1 volk eenbaks imkeren.
Ik heb afgelopen zaterdag inspectie in betreffend volk gedaan. Kast (seberger 11 raams met 7 ramen broed), zat al bomvol bijen en stuifmeel.
heb extra bak geplaatst (Broedkamer bak), dit omdat ik voer naar boven moest verplaatsen om ruimte te creeren in onderste broedkamer.
Weet niet of dat een juiste beslissing was ivm warmte huishouding. Ben even zoekende
Ook ik ga dit jaar voor het eerst met 1 volk eenbaks imkeren.
Ik heb afgelopen zaterdag inspectie in betreffend volk gedaan. Kast (seberger 11 raams met 7 ramen broed), zat al bomvol bijen en stuifmeel.
heb extra bak geplaatst (Broedkamer bak), dit omdat ik voer naar boven moest verplaatsen om ruimte te creeren in onderste broedkamer.
Weet niet of dat een juiste beslissing was ivm warmte huishouding. Ben even zoekende
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Overtollige voer- en stuifmeelramen kun je beter omwisselen voor kunstraat en zo een lage hk plaatsen. De weggenomen ramen kun je weer inzetten bij broedafleggers.