Observatiekast vragen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Observatiekast vragen...

Bericht door Paul67 »

Goedenavond,

ik zou graag eens willen weten hoe je een bijenvolk in een observatiekast moet onderhouden.
De koningin die in zo'n volk zit blijft natuurlijk eitjes leggen en dat volk groeit. Of zie ik dat verkeerd?
Of stopt de koningin met leggen omdat er op een gegeven moment geen plek meer is?

Kortom: Hoe kun je het volk qua grootte geschikt houden voor zo'n kast?
En zijn er nog meer zaken waar je rekening mee moet houden?

Ik hoor het graag!

Gr P
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Observatiekast vragen...

Bericht door Fish »

De ene observatiekast is de andere niet. Soms heb je bijvoorbeeld een flinke ruimte waar bijen een geheel nest in bouwen, vaak natuurbouw. Een grote kubus van glas zeg maar. Die onderhouden zich zelf. Maar over het algemeen zijn observatiekasten 1 of 2 ramen met 2 glazen plaatjes aan beide zijdes. Juist die kasten zijn niet geschikt voor langdurige bewoning. Wat we vaak doen, is zo'n kastje vullen met zwermen van formaatje tennisbal, met de achterliggende gedachte dat het volkje voor de winter op een "echt" volk moet worden samengevoegd, en dat dit volkje nooit wat zou worden.

Een ander gebruik is om de observatie kast op de dag van gebruik te vullen met het raampje waar de moer op zit (van een groot, goed volk), om die 's avonds weer terug te plaatsen.

Maar uiteindelijk valt het niet te onderhouden, een volk in observatiekast.
Plaats reactie