Eierleggende werkstervolk verenigd maar ze nemen het brias van het moergoed volk over

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eliasd
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
Contacteer:

Eierleggende werkstervolk verenigd maar ze nemen het brias van het moergoed volk over

Bericht door Eliasd »

Dag bijenvrienden

Half mei heb ik een sterke broedaflegger gemaakt van een volk, toen 13 dagen later de koninginnen uitliepen kwam er een zwerm vanaf. Ik heb die kunnen scheppen en de 2 volkjes gerust gelaten in afwachting van de bruidsvlucht van de koninginnen en hun eerste brias.

Na 2 weken, gisteren dus, heb ik ze gecontroleerd en de zwerm doet het uitstekend, bij de afgezwermde broedaflegger trof ik echter gemiddeld 3 eitjes per cel aan en reuzenlarven in werkstercellen. Eierleggende werksters dus, dan maar heel goed gekeken en geen koningin gevonden. Die zal de bruidsvlucht niet overleefd hebben.
Ik heb dan maar de raten afgeslagen op 75 meter van de kast vandaan en de zwerm iets opgeschoven om het afgezwermd volk erop te laten afvliegen. De raten van dat laatste heb ik een nachtje in de diepvries gestoken om de darreneitjes naar de premature drachtvelden te sturen.

Vandaag heb ik eens vlug gekeken en de jonge leggende koningin loopt vrolijk rond dus verenigen lukt effectief bij eierleggende werksters.
Wat ik wel merk is dat op de 4 ramen broed, er 3 zijn met gemiddeld 3 eitjes per cel en het ander raam waar de koningin op liep was normaal.
Het is dus effectief een mythe dat eierleggende werksters niet kunnen vliegen.

Nu is mijn vraag: zullen de bijen het teveel aan eitjes per cel opruimen? Zullen ze die darreneitjes in werkstercellen ruimen of zal dit toch weer bultbroed opleveren. Zo ja zou ik over een week als ik zie of het broed daadwerkelijk abnormaal lijkt, die lelijke ramen een nachtje invriezen en dan weer teruggeven opdat het volk de larven terug kan kannibaliseren? Een derde minder belangrijke vraag: hoe lang denken jullie dat het zal duren voor de eierleggende werksters verdwijnen omdat het volk moergoed is?

Groet
Elias
Plaats reactie