Oorzaak en gevolg
Ik kan me voorstellen dat in onze huidige koninginnnenteelt door het laten verzorgen van een groot aantal moerdoppen in een pleegvolk, er iets mis kan gaan. Als de moerlarven in het larfstadium bijvoorbeeld verminderd kliervoedsel krijgen toegediend dan ontstaan er onvolkomen ontwikkelde eierstokken. Deze onvolkomenheid kan zo ver gaan, dat de moer zelfs niet meer in staat is darreneieren te leggen. Er ontstaat dan een niet-leggende moer.
Bij onze kunstmatige teelt zou ik me dat nog best kunnen voorstellen, maar bij een natuurlijke teelt in een prima volk met ca 10 eigen zwerm-moerdoppen nauwelijks. Toch is dit waarschijnlijk bij mij gebeurd! (Zie: 'Vraagbaak') Er moeten dus nog andere factoren zijn, die dit kunnen bewerkstelligen. Maar welke???
1. Hoe komt zo'n moer door de selectie-procedure?
2. Is de selectie door onze werksters bij onze cultuurrassen soms ook al niet meer wat ze ooit was?
3. Moeten we deze signalen serieus oppakken of als 'bedrijfsongeval' zien?
!Piet
Oorzaak en Gevolg
-
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Oorzaak en Gevolg
Nu Piet daarop wil ik direct reageren. Ook in mijn imkerverleden ging het wel een mis met het aan de leg komen van een moer, ook zonder koninginneteelt, waar je zeker niet alles wat daarin verkeerd gaat, daaraan kan ophangen.
Zo heb ik juist door koninginneteelt veel meer inzicht gekregen van het functioneren van een bijenvolk als geheel. Dat er wel eens wat mis kan gaan vertelt het bijenvolk al zelf. Kijk maar eens naar de hoeveelheid doppen die ze aan zetten in de "natuurlijke" omstandigheid.
Verder zijn niet altijd de rudimentaire eierstokken waardoor de moer niet kan leggen. Ook een ontsteking in de eileiders kunnen de oorzaak zijn. Wie weet zorgt er een virus voor, die door de varroa wordt verspreidt, waardoor de moer niet aan de leg kan komen.
In alle grote imkerbedrijven wordt aan kon.teelt al jaren gedaan. We moeten dit toch eens aan Ria vd Berg vragen.
Persoonlijk ben ik wel van menig dat we zelf en niet de bijen, de problemen veroorzaken.
Hans.
Zo heb ik juist door koninginneteelt veel meer inzicht gekregen van het functioneren van een bijenvolk als geheel. Dat er wel eens wat mis kan gaan vertelt het bijenvolk al zelf. Kijk maar eens naar de hoeveelheid doppen die ze aan zetten in de "natuurlijke" omstandigheid.
Verder zijn niet altijd de rudimentaire eierstokken waardoor de moer niet kan leggen. Ook een ontsteking in de eileiders kunnen de oorzaak zijn. Wie weet zorgt er een virus voor, die door de varroa wordt verspreidt, waardoor de moer niet aan de leg kan komen.
In alle grote imkerbedrijven wordt aan kon.teelt al jaren gedaan. We moeten dit toch eens aan Ria vd Berg vragen.
Persoonlijk ben ik wel van menig dat we zelf en niet de bijen, de problemen veroorzaken.
Hans.
- J A Verwijmeren
- Contacteer:
Re: Oorzaak en Gevolg
Piet
Jij bent niet de enige met het probleem van een niet leggende koningin.
Een zwerm geschept van een kast waar ik al eerder een veger van gemaakt had,
Dacht bij mezelf dat is een bruidzwerm, die dan ook terug op de kast gedaan waar hij vandaan kwam.
De volgende dag zwermde hij weer, dan toch maar even controleren en ja hoor een raam vergeten doppen te breken. Toen de zwerm op een bak met tien ramen gedaan.
Bij de kast waar de zwerm vandaan kwam de vergeten doppen gebroken en met de zwerm naar een plaats 5 km verder op.
Dat is nu 8 weken geleden maar beide kasten zowel de oude als de 10 ramer zijn niet aan de leg wel heeft de zwerm 5 ramen met kunstraad uitgebouwd het ziet er mooi uit maar geen broed of eitjes, en ook geen darren broed.
Heb nog zo’n geval in de Biesbosch staan die wel een jonge koningin heeft maar eveneens niet aan de leg.
Gegroet Jack
Jij bent niet de enige met het probleem van een niet leggende koningin.
Een zwerm geschept van een kast waar ik al eerder een veger van gemaakt had,
Dacht bij mezelf dat is een bruidzwerm, die dan ook terug op de kast gedaan waar hij vandaan kwam.
De volgende dag zwermde hij weer, dan toch maar even controleren en ja hoor een raam vergeten doppen te breken. Toen de zwerm op een bak met tien ramen gedaan.
Bij de kast waar de zwerm vandaan kwam de vergeten doppen gebroken en met de zwerm naar een plaats 5 km verder op.
Dat is nu 8 weken geleden maar beide kasten zowel de oude als de 10 ramer zijn niet aan de leg wel heeft de zwerm 5 ramen met kunstraad uitgebouwd het ziet er mooi uit maar geen broed of eitjes, en ook geen darren broed.
Heb nog zo’n geval in de Biesbosch staan die wel een jonge koningin heeft maar eveneens niet aan de leg.
Gegroet Jack