(systematische) Mastoscytose en bijensteken

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

(systematische) Mastoscytose en bijensteken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Afgelopen vrijdag hebben ze bij mijn vader de ziekte (systematische) Mastocytose geconstateerd. De ziekte heeft zich geopenbaard doordat mijn vader meerdere malen door mijn bijen is gestoken en vervolgens heftige reacties kreeg. De laatste twee keer wisten we de reacties voortijdig te stoppen door snel een injectie met de epi-pen te geven.

Voor meer informatie het volgende van de site
http://www.anafylaxis.net/mastocytose_onderzoek.htm

Patiënten met mastocytose hebben teveel mestcellen. Bepaalde medicijnen staan er om bekend dat ze mestcellen kunnen activeren. Dit kan in zeldzame gevallen tot een gevaarlijke tot zeer gevaarlijke reactie leiden. Als mestcellen massaal worden geprikkeld om histamine vrij te maken, is het effect van de histamine ook massaal. Dit leidt onder andere tot verwijding van de vaten. Hierdoor daalt de bloeddruk. Dit kan leiden tot bewustzijnsverlies omdat de hersenen te weinig bloed (en dus zuurstof) krijgen. U kunt hierdoor in shock raken wat levensbedreigend is.

Hetzelfde geldt voor bijensteken:
Mensen met mastocytose hebben een hoger risico om op voedselallergenen, bijen- of wespensteken met een ernstige reactie te reageren.

Wie heeft meer ervaringen met bijensteken en Mastocytose??

j.p.
tory
Contacteer:

Re: (systematische) Mastoscytose en bijensteken

Bericht door tory »

Ikzelf ben minder allergisch geworden door regelmatig een bijensteekje te nemen, zelfs m'n astmatische component (benauwdheid bij inspanning) is verdwenen.
Voor ik met bijen houden begon heb ik voor de zekerheid - gezien m'n astmatische achtergrond - een epi-pen aangeschaft. Vanuit de medische wereld heb ik genoeg gehoord m.b.t. analfylactische shock, en niet in de laatste plaats ook bij ervaren imkers; het kan zo ineens veranderen. Je bent nooit zeker bij bijensteken.
Goed dat je zo verstandig was een epi-pen bij je te hebben.
Bert Tory.
Frans vanTongeren

Re: (systematische) Mastoscytose en bijensteken

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag JP,
Heel vervelend is zoiets voor je vader en voor jou om mee te moeten maken.
In een volgend artikel stonden wat adviezen om de histaminen wat in toom te kunnen houden.
http://www.huidinfo.nl/mastocytose.html
gr.
Frans
-
deze informatie werd geschreven door Nederlandse dermatologen..
http://www.huidinfo.nl/
Plaats reactie