reacties bij bijensteken
reacties bij bijensteken
Veel mensen krijgen een reactie na een steek van een bij en/of hommel of wesp.
Wie weet middeltjes te gebruiken na een steek?
groeten,
Pim Lemmers
Wie weet middeltjes te gebruiken na een steek?
groeten,
Pim Lemmers
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: reacties bij bijensteken
Hallo Pim,
Een allergische reactie houdt reacties in als flauw vallen hartritmestoornissen, benauwdheid; huidaandoeningen overal op het lijf en dergelijke klachten; de reactie vindt overal op het lichaam plaats en openbaart zich na een tweede of latere steek: kan levensbedreigend zijn en Onmiddellijk ingrijpen door een arts is de boodschap.
De normale reactie beperkt zich tot de plaats waar de steek viel; verdikking door vochtophoping en vervelende jeuk; absoluut niet levensbedreigend maar bijzonder vervelend; wordt minder naarmate het vaker gebeurt. Allerlei "middeltjes" als azijn en veel andere suggesties helpen niet echt. Van de internist Van de Zwan ( was zelf ook imker) leerde ik, dat twee asperines (geen paracetamol o.i.d.) onmiddellijk na de steek, en herhaald na een uur of vier, de jeuk verlichten en de zwelling sneller doet verminderen; de verder boodschap is: wachten tot het minder wordt en over gaat.
hennie oes

Een allergische reactie houdt reacties in als flauw vallen hartritmestoornissen, benauwdheid; huidaandoeningen overal op het lijf en dergelijke klachten; de reactie vindt overal op het lichaam plaats en openbaart zich na een tweede of latere steek: kan levensbedreigend zijn en Onmiddellijk ingrijpen door een arts is de boodschap.
De normale reactie beperkt zich tot de plaats waar de steek viel; verdikking door vochtophoping en vervelende jeuk; absoluut niet levensbedreigend maar bijzonder vervelend; wordt minder naarmate het vaker gebeurt. Allerlei "middeltjes" als azijn en veel andere suggesties helpen niet echt. Van de internist Van de Zwan ( was zelf ook imker) leerde ik, dat twee asperines (geen paracetamol o.i.d.) onmiddellijk na de steek, en herhaald na een uur of vier, de jeuk verlichten en de zwelling sneller doet verminderen; de verder boodschap is: wachten tot het minder wordt en over gaat.
hennie oes

-
- Imker sinds: 2001
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Er is bij de apotheek een middeltje te verkrijgen genaamd
APIS MELLIFICA D6 van VSM. Er is een hele serie van, maar D6 werd mij geadviseerd. Dit zijn granules. Er zijn ook druppels en tabletten van.
Deze worden ingenomen na de steek, en vervolgens 3x daags tot de klachten verminderen en dan afbouwen. Vraag ernaar bij de Apotheek, deze kunnen u betere inlichtingen geven.
Vraag me niet of het werkt, ik heb het potje gekocht en tot nog toe niet gebruikt. Steken gaan zo ook wel weer over[:I].
Wat betreft azijn, dit is puur om de plek van de steek te koelen. Een steek kan ook verlicht worden door hem goed te koelen. Deze zal dan ook snel minder irritatie geven. Maar ook hier is het weer de tijd die de wonden heelt.
Groeten Paul.
APIS MELLIFICA D6 van VSM. Er is een hele serie van, maar D6 werd mij geadviseerd. Dit zijn granules. Er zijn ook druppels en tabletten van.
Deze worden ingenomen na de steek, en vervolgens 3x daags tot de klachten verminderen en dan afbouwen. Vraag ernaar bij de Apotheek, deze kunnen u betere inlichtingen geven.
Vraag me niet of het werkt, ik heb het potje gekocht en tot nog toe niet gebruikt. Steken gaan zo ook wel weer over[:I].
Wat betreft azijn, dit is puur om de plek van de steek te koelen. Een steek kan ook verlicht worden door hem goed te koelen. Deze zal dan ook snel minder irritatie geven. Maar ook hier is het weer de tijd die de wonden heelt.
Groeten Paul.
Tja.... ik werk zelf in een ziekenhuis....zit dus wat dichter bij het vuur ! [:)]
Zelf reageer ik op diverse plekken verschillend. IK heb een volkje met f16 bijen... en door een foutje van mijzelf... ( schoenen niet gevetered ) kreeg ik de volle laag op mijn enkels.... die werden eerder heel dik. Deze keer heb ik zoals Hennie zegt.... 160 MG Ascal genomen.... en 2 mg tavegil ( is een anti histaminicum ) Je kunt tegenwoordig bij de drogist andere anti histaminica kopen ( gebruikt bij hooikoorts ) zonder recept ! Tavegil hielp erg goed... geen dikke enkels en stukken minder jeuk !
Als ik in mijn vinger(s) gestoken wordt heb ik deze reactie niet en slik ik ook niets ..in de hoop dat het na een poos minder wordt de reactie !
Groeten Teun
Zelf reageer ik op diverse plekken verschillend. IK heb een volkje met f16 bijen... en door een foutje van mijzelf... ( schoenen niet gevetered ) kreeg ik de volle laag op mijn enkels.... die werden eerder heel dik. Deze keer heb ik zoals Hennie zegt.... 160 MG Ascal genomen.... en 2 mg tavegil ( is een anti histaminicum ) Je kunt tegenwoordig bij de drogist andere anti histaminica kopen ( gebruikt bij hooikoorts ) zonder recept ! Tavegil hielp erg goed... geen dikke enkels en stukken minder jeuk !
Als ik in mijn vinger(s) gestoken wordt heb ik deze reactie niet en slik ik ook niets ..in de hoop dat het na een poos minder wordt de reactie !
Groeten Teun
piml schreef:
Veel mensen krijgen een reactie na een steek van een bij en/of hommel of wesp. Wie weet middeltjes te gebruiken na een steek?
Hoi Pim,
Ik zit ook dicht bij het vuur (ik werk in een apotheek) en mijn 'therapie' is: direct na de steek de wond uitzuigen (ik doe dat met zo'n Aspivenin, dat is een zuigertje). Verder innemen van een Anti-histaminicum (in mijn geval Loratidine of Cetirizine) en koelen met ijs. Ik heb ook die Apis Mellifica in huis, maar dan in een sterkere potentie (D30). Die heb ik tot dusver niet gebruikt. Tegen de erge jeuk smeer ik een dikke laag Cremor Vaseline Lidocaine (lokaal verdovend). Al de bovengenoemde middelen zijn (inmiddels) in de vrije verkoop zo te verkrijgen.
Groetjes
Bedet
http://www.bijenkast.nl
-
een goedkoop middel is het topje van een brandnetel
op de steek fijn wrijven, staat bijna overal
ik gebruik niets opdat ik sneller inmuum ben.
wel ff bladeren verwijdern voor het fijn wrijven
.
Frits
op de steek fijn wrijven, staat bijna overal
ik gebruik niets opdat ik sneller inmuum ben.
wel ff bladeren verwijdern voor het fijn wrijven
.
Frits
-
Toen ik nog vlot praten kon, kreeg ik groepjes kinderen op bezoek.
Ik stopte van te voren al wat ijsblokjes in een plastic zakje.
Als...er een kind gestoken werd, kon hij/zij dat zakje op de steek houden en dat gaf verlichting.
Ik stopte van te voren al wat ijsblokjes in een plastic zakje.
Als...er een kind gestoken werd, kon hij/zij dat zakje op de steek houden en dat gaf verlichting.
-
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
je kunt het gif neutraliseren door een loog op toe te passen. Bijengif is een zuur en die kun je met loog neutraliseren. Wespensteek is echter een loog en die moet je dus met een zuur neutraliseren. Voor de overige stoffen die in het gif aanwezig zijn weet ik geen middel. Van een oude imker kreeg ik ooit een tip om het ouderwetse blokzeep voor te gebruiken. Bij mij hielp het vroeger.
Mensen die voor het eerst (drie keer) met bijen in aanraking komen moet je even mee uitkijken. Zorg ervoor dat je een mobieltje bij de hand hebt (in de rimboe) zodat je in staat bent actie te ondernemen. Je hebt "slechts" 30 min indien iemand een anafylactische schok krijgt
Mensen die voor het eerst (drie keer) met bijen in aanraking komen moet je even mee uitkijken. Zorg ervoor dat je een mobieltje bij de hand hebt (in de rimboe) zodat je in staat bent actie te ondernemen. Je hebt "slechts" 30 min indien iemand een anafylactische schok krijgt
Wat ook helpt is het sap van het blad van Sedum
http://www.virginia.edu/blandy/sedum.jpg
Ik zweer erbij..[^]
http://www.virginia.edu/blandy/sedum.jpg
Ik zweer erbij..[^]
Ik heb een "After Bite" pen bij mijn kasten hangen, voor het geval iemand gestoken wordt die er niet op voorbereid is. Een soort dikke viltstift waarmee je een gestoken plek kunt deppen. Bij de apotheek gekocht.
(Ingrediënten: Water, Ammonia, Mink oil, Alcohol etoxylate, Semethicone)
groet,
Henk
(Ingrediënten: Water, Ammonia, Mink oil, Alcohol etoxylate, Semethicone)
groet,
Henk